0

Sprukken toppakning?

spurt 2019-06-03 20:32:15 +0200

updated 2019-06-03 20:44:32 +0200

Hei. Kjøpte en Peugeot Partner 2003 modell for 14 000 kroner. Bilen var gått 114 500 km cirka. Litt smådill å fikse, men godtok dette.

Radiatoren hadde en lekkasje som jeg visste om.
Glemte meg en dag og kjørte til sentrum og tilbake.
En tur på cirka 10-15 km.
Bilen stoppet like før hjemmet.
Måtte slepe hjem siste kilometeren.
Fikk ingen varsellys om for høy temperatur som jeg kan huske.
Ingen slik "nødstopp" lys.

Bilen starter ikke, men starteren drar rundt.
Motoroljen er lys på farge, som betyr vel vann i oljen.
Og det er oljerester i kjølesystemet.

Etter å ha lest om defekt toppakning 
så regner jeg med dette er årsaken.
Hvorvidt toppen er sprukken, vet jeg ikke.

Pris for dei ulike delene:
 - Toppakningssett: 2000 kroner cirka.
 - Annen brukt topp: ? kroner
 - eller
 - planing av nåverende topp: ? kroner
 - Rens av kjølesystem: ? kroner
 - Ny olje og filter: 500 kroner cirka
 - Arbeid: ? kroner

Rundt 10 000 kroner er nevnt flere ganger som en mal.

Synspunkter?
rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-06-05 10:44:18 +0200

Æsj ... Det er ikke lov å "glemme" slikt. Det er i alle fall defekt toppakning, det er helt sikkert. Sjansen for defekt topplokk er også ganske stor.

Det at bilen ikke går / starter nå kan også skyldes for dårlig kompresjon. Har den vært kjørt tom for vann og blitt for varm kan også stempelringer, sylindre og stempler ha tatt skade.

Da er det bare å få tak i en ny motor, er jeg redd...

Du må uansett begynne med å demontere, for å finne ut hvor stor skaden er.

Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar