Garanti, reklamasjon og bremser

spurt 2019-05-28 16:20:17 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny.

Jeg er fører av en av Norges mest hatte biler og må stadig leve med farlig oppførsel og uttalelser fra mine medbilister. Selv om de fleste eierne av denne biltypen generelt sett er fornøyde skal det godt gjøres å finne noen som ikke har opplevd noe tvilsomt med serviceapparatet.

Jeg har fått med meg at når det gjelder bremser på biler så kan forhandlere og produsenter gjerne gjemme seg bak order "slitedeler", men finnes det bransjepraktiserte normer for hva som regnes som slitedeler og ikke? Eller kanskje lovverk?

Bremser består gjerne av kalippere, klosser, skiver, el-servoer, bremserør, monteringssett, elektriske tilkoblinger og diverse bolter/muttere. Kanskje enda flere ting også som jeg ikke kommer på her og nå.

Slik jeg oppfatter et slikt system og min forståelse av hva som slites på bremser er begrenset til klossene, skivene og monteringssett.

Når det gjelder kalippere, el-servoer, bremserør og elektriske tilkoblinger så tenker jeg at dette er noe som er designet for å vare langt mer enn 5år og kan vurderes som relativt uavhengig av bruk.

Så når det gjelder garanti og Norges lovverk rundt reklamasjon. Hva kan egentlig en kunde stille krav om utbedring på uten å bli servert begrunnelsen "slitedeler" og faktureres titalls tusen kroner?

Mvh Martin

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett