Piggfrie vinterdekk

spurt 2019-05-27 16:02:13 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. I mange år har jeg lest en drøss med artikler om piggfrie vinterdekk, såkalte helårsdekk. Om hvor farlige de er å bruke om sommeren. For hver meter folk kjører med de dekkene, svever de visstnok i den aller høyeste livsfare.
Jeg er ikke i den minste tvil om at tester som er gjordt er riktig., Der helårsdekkene blir sammenlignet med sommerdekk med tanke på kjøreegenskaper, bremselengder, etc. når det er varmt.
 Men i stedet for å bruke begreper som sommer og vinter, må dekkbransjens talsmenn heller begynne å snakke om temperatur, om når desse dekkene kan brukes, eller ikke brukes. 
Dekkbransjen som nå tar til orde for bruksforbud om sommeren, må heller gå bredt ut med veiledning til forbrukerene for å hindre feil bruke av desse "livsfarlige" dekkene. Om hvor begredelige sommeregenskapene er.
Nå er jo kravet til mønsterdybden fastlagt i regelverket. Men de fleste dekkforhandlerne og bilorganisasjoner går ut, med faglig tyngde, og anbefaler dekkskifte lenge før minste mønsterdybde  er nådd. Dette er vel for å forbli troverdige  i forhold til sikkerhet blant medlemmer og folk flest.

Jeg tror heller at vegvesenet har kunnskaper nok selv for å ha fastsatt mønsterdybden slik den er. uten at de blir livsfarlige av den grunn. Da må halvslitte vinterdekk kastes, i stedet for å slite de ned til minimumsgrensen. Da blir de lagret til neste vinter og påsatt igjen. Er det bedre å sette på en ny vinter med halvslitte dekk, i stedet for å slite de ut på ettervinter/forsommer? Har det bedre effekt for sikkerheten? Nei, slett ikke. Når sommeren kommer, og behovet for sommerdekk er til stede, kommer folk til å sette på sommerdekkene uansett. Og så skifter de til nye vinterdekk før neste vinter. Og hva er vel tryggere enn det? Det blir vel snart slik at mønsterdybden ikke holder mål selv på nye, ubrukte dekk. Dette må være en skjult agenda for å holde omsetningen oppe hos forhandlere.
Grunnen til mitt engasjement er at jeg bor på Nordvestlandet. Der kan vi ha sommer/vinter-forhold annen hver uke helt fra september til april, med temperatursvingninger fra + 15 til -15 som følge. Hva er forskjellen på + 10 grader i januar og mai? Så hva da med oss som bor under slike forhold? Forventes det at vi skifter til sommerdekk, og så til vinterdekk igjen, annen hver uke i vinterhalvåret? Eller skal vi bruke desse livsfarlige helårsdekkene de gangene det er sommerføre?
Vi kan jo bare parkere bilen når det er plussgrader. Eller vi kan ha flere biler, med rett dekkutrustning til ethvert behov. For å ivareta sikkerheten mener jeg at folk må vite hvordan dekkene deres er. med bruk av opplysning, og kjøre deretter. Samtidig må det også kjøres slik vegen tillater det. ( Der vet jeg det er mye å hente, desverre).
For at dette skal bli kjent, og forbli det blant folk, må dekkbransjen drive med opplysningskampanjer hele året om dekkenes egenskaper. Ikke bare komme med skremselspropaganda to ganger i året. Dette er noen betraktninger eg har ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett