Girkasse med ganske sær personlighet
Hei Benny! Har flere ganger vært i kontakt med Volvo lokalt om problemene med min girkasse, men får så rare svar at jeg føler det kan være en ide å høre med noen som ikke har økonomiske interesser rundt bilen min (garanti)
Har vært inne med bilen på verksted minst 4 ganger med ”issues”, det er søkt etter feilkoder, væskenivå er kontrollert, og det er kjørt adapsjon på kassen 4 ganger, er siste programvare som ligger i hjernen. Det har med andre ord vært gjort tiltak, uten effekt. Jeg har selv forsøkt å dokumentere noe av dette med film av turteller (kan sende snuttene om ønskelig). Siste svar fra Volvo var samme råd Volvo sentralt hadde gitt den lokale ”bossen” om hans bil med samme motor – sett på AC, da funker den…
Litt fakta om bilen først; Volvo V70 D2 DRIVe 2012-modell. Kjøpte den når den var gått da 97.500, har vel rulla tett på 20K på snart året jeg har hatt den. Olje var bytta på kassen (Volvo-forhandler lengre sør i fylket) på rundt 94.000
Issue#1 Innimellom ”mister” bilen giret når jeg kjører. Dette skjer stort sett bare i fart mellom 50 og 60km/t. Det hele starter med at bilen velger å legge seg i 6.gir, og ligger da å rister seg framover på under 1000rmp. Plutselig ”spretter” den ut av gir, og litt avhengi av høyrefot, havner turtallet på 2500-3000rpm. Bilen trekker da IKKE, og turtallet tilsvarer ett sted mellom 2. og 3. gir om det hadde vært at den "bare" giret helt på trynet galt. Legger seg i gir igjen når jeg slipper gassen.
Dette kan skje gjentatte ganger på samme kjøretur – neste gang ut trenger det ikke være noe problem i det hele tatt. Frekvens av problem: Fra mange gang på en tur, til ikke i det hele tatt på 50mil. Problemet har vært ekstremt økende nå i vår, med turer der jeg har registrert 10-15 slike episoder med ”sensurert”- adferd.
Observasjoner jeg har merket meg rundt dette; - Om jeg legger inn cruisecontroll i denne farta, legger bilen seg i 4-gir – ikke i 6.gir. Mye mer fornuftig valg! - Om jeg legger bilen i sportsmodus i denne farta, får jeg ikke gå høyere enn 5.gir. Så hvorfor elektronikken en del ganger mener bestemt at 6.gir er rett i 50, jau, det vet jeg ikke. - Det stemmer som Volvo sier; dette forsvinner når jeg slår på AC, da velger bilen ett mer fornuftig gir.
Issue#2 Fra tid til annen opplever jeg ved start at bilen også da ”kaster” seg ut av gir. Flaut i kryss og utkjøring av parkering når turtallet jumper opp til 2000rpm. Har vel lært meg å gasse forsiktigere, men er jo nesten flaut å tasse seg ut av parkering som om jeg hadde passert 80 – i alder.
Issue#3 Noen ganger klarer ikke bilen å finne ut hvilket gir den skal bruke – opp og ned som en jojo. Er vel mye av det samme som ...