0

Hybridbil med lading er ikke noe vits med temp under 10 kalde grader??

spurt 2019-02-07 11:28:46 +0100

anonym bruker

Anonym

Også til Til Bertel O Steen.

Først: Jeg må ha varme i kupeen og på vinduer i sånn kulde og det blir for dårlig varme øverst på frontvindu om jeg ikke har på full guffe. Uten full varme bygges det opp grøt-is øverst utvendig, innenfor viskerens rekkevidde, noe som er forbudt å kjøre med. Dessuten slutter regnsensor å funke med is på ruta.

Med full varme og 10-12 minusgrader går bensinmotoren hele tida da varmen jo kommer fra bensinmotoren. Når motoren er kald bruker den mye bensin. Med full lading i 10-12 minus bruker den 6.7 liter på de første 100 km, så 6-7 l resten - det samme som den bruker i 10-12 minusgrader vinterstid når jeg slår over på bensindrift, og samme som den bruker på 10-12 minusgrader vinterstid når den er tom for oppladet drivstrøm på batteriet (HEV).

Konklusjon etter disse observasjoner er at det er ingen vits å lade opp når det er så kaldt. Den bruker like mye bensin. Det er rart, da jeg ikke forstår hvor den ekstra energien på 10 kwt da blir av??? Energi forsvinner ikke, i flg fysikk, den bare endrer form. Bilen skifter mellom bensin og EV selv om batteriet er fullt.

Jeg har en mistanke -

A: at bilen bruker litt mindre bensin i 10-12 minus om jeg IKKE lader opp batteriet, Det fordi jeg tenker at batteriet først ikke tar ladestrøm fra bensinmotoren når det allerede er fullt, og at all ladestrømmen fra generatorbrems og bensinmotor i første omgang da går tapt.

B: Da kan jeg tenke meg at det aldri lønner seg å lade helt opp til 100%, bare til 90 fordi bilen ikke kan lagre overskuddsenergi noe sted i første fase så lenge batteriet er fullt. Det må tappes litt av først.

Når det er sommer og varmere enn null, da synker forbruket på 100 km ned til rundt 3,7-4 i norsk 5-10 plussgrader "sommer".

Med optimal temp, f eks mere enn 15 plussgrader og AC slått av og fullt batteri bruker den litt over 2 l på de første 100 km, og deretter 4,7-6 l på div kjøring, som en ny effektiv 2 liter vanlig bensinbil på ca 100 kW gjør.

Dette skal jeg legge ut på et amerikansk nettsted for denne bilmodellen. /Pål A.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-02-07 11:36:04 +0100

"Når det er sommer og varmere enn null, da synker forbruket på 100 km ned til rundt 3,7-4 i norsk 5-10 plussgrader "sommer". Det gjelder når batteriet er tomt.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger