0

Dekktrykk sommer/vinter

spurt 2019-02-05 20:45:03 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, jeg kjøpte sist sommer en 2015 MB C250 4-matic BT som jeg trives godt med. Som de fleste nyere biler er den proppfull av førerassistanse og -infosystemer, bl.a. dekktrykk sensorer (TPMS) som kan avleses på dashbordet. Jeg er "godt oppe i åra" og har fått inn med morsmelka at dekktrykket skal måles med "kalde" dekk. Men hvor kalde?

Jeg har observert at det er stor forskjell på trykket en sommerdag hvor du ikke får dekket kaldere en f.eks. 20° og nå på vinteren med kanskje -10°. Da jeg byttet til vinterhjul i høst var det 15-16° og dekktrykk 2,50, som oppgitt. Når leser jeg av 2,30 etter å ha kjørt noen km. Dette er jo altfor lavt, med økt rullemotstand og slitasje som følger.

Betyr dette at dekktrykket bør kontrolleres fortløpende og justeres i henhold til utetemperatur?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2019-02-06 11:18:33 +0100

Ja - i en ideell verden, så sjekker man dekktykket jevnlig og korrigerer for både temperaturer og last / vekt.

I praksis er det jo sjelden slik. De felste sjekker etter hjulomlegg og etterfyller om de får beskjed fra TPMS som at det er for lavt - ellers går det av gammel vane...

For deg som tydeligvis både følger litt med og er litt interessert, så er det jo bare å korrigere. Kjører du mye, fort og langt - så er det også verdt å sjekke lufttrykket ved varme dekk, for de er jo kalde bare de første kilometerene.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger