Miljøgevinst med hybridbil ?

spurt 2018-12-30 11:58:46 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg forstår kanskje miljøgevinsten med ladbar hybridbil der el-lading kan skje med fornybar energi i bl.a. garasjen. Miljøgevinsten med ikke el-ladbar hybrid må jeg imidlertid bli opplyst om. Jeg er ikke i det heletatt klok på bil, så her må det inn med teskje. Hybrid bil er så vidt jeg forstår bil med diesel/bensin motor og el motor. En kan kjøre el eller diesel/bensin etter "ønske", og dersom en kjører el og batteriet begynner å dø ut, kobles automatisk diesel/bensin inn. Da starter også automatisk lading av batteri. Riktig ?. Energien til denne ladningen må nødvendigvis tas fra diesel/bensinmotor. Riktig ?. Så kommer min uvitenhet inn. Det påstås i min omgangskrets at en her vinner på en eller annen måte både energi ved lavere drivstofforbruk pr. km + derfor mindre utslipp av klimagasser. Det brukes riktignok mer drivstoff under lading enn ved ren drivst. kjøring selvsagt, men totalen blir, sies det, lavere forbruk/utslipp med hybrid. Min lærdom sier at for å flytte en gjenstand fra A til B må en bruke en viss mengde energi (f.ex. betegnet kWh), være seg bil eller annet. Om disse kWh kommer fra drivstoff eller el er uvesentlig. Riktig ?. Må det da ikke være slik at forbruket av drivstoff for å lade batteriene nok til å kjøre mellom A og B, blir (minst) like stor som om en bruker diesel/bensin på samme strekning ?? Så vidt jeg har lært vil en også miste energi i overføringen fra drivstoff til el, ingen maskinell overføring av energi fra en form til en annen har vel en virkningsgrad større enn max 95% ?? Vennligst opplys mitt hode hva som er fakta i dette. (om problemet mitt forstås). På forhånd hjertelig takk.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett