0

Hva har bilforhandler reklamasjonsplikt for

spurt 2018-10-04 16:49:17 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Gikk til innkjøp av en 2006mod bmw m5 fra en bilforhandler i oslo. Kontrakt blei skrevet der bilselger solgte bilen som den er. For 400k å en bil så er gått 100.000km så er det begrenset kor mye så faktisk kan være gale. Fikk på mailer at bilen var i veldig god stand å eneste han påpekte var at tidligere var bilen vært i en ulykke men det var byttet chassi på bavaria så er godkjent i vognkort. Bilen var eigd av tidligere verksmester så alt fra girkasser til rådelager var oppgradert å tidligere eiger hadde brukt en liten formue på bilen. Dumme meg syns hørtes jo ut som ett godt kjøp å slo til på bilen. Da eg fikk bilen så la eg merke til at de innfellbare speilen ikke virket så de sku. Ene gikk fint men det andre levde sitt eget lit. Også dørhandtaket innvendig hang og slang. Reklamerte til forhandleren ka feil så var funnet å de skulle høre me sitt verksted ang å skaffe deler så dette kunne bli fikset. Kjempegreier tenkte eg å var fornøyd me bilen. Men etter litt meir grunndig gjennomgang finne eg ut at tilten på takluke fungerer ikke å bremsene bak er utslitt. Eg føler det er noe ugler i mosen her å kontakter det lokale verkstedet for å gå gjennom hele bilen. Der viser det seg at en tettningsring på bakaksel lekker olje, det er en bekymringsverdig lyd fra motor/girkasse så de ikke klare lokalisere kor komme fra. Eg kontakter forhandler me de nye opplysningene eg har blitt opplyst om å høre ka de vil gjøre me dette. Føle de gjømme seg under bilen selges som den er å ikke vil ta noe ansvar for de sjulte feilene de ikke opplyste om. Ka skal eg gjøre?

Hilsen en fortvilt BMW eiger

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2018-10-05 13:25:43 +0200

Heisann! Takk for langt, omfattende og interessant spørsmål. Skjønner jo godt at det frister med en BMW M5. Disse bilene har siden de kom i 1984 hatt en fantastisk kombinasjon av ytelser, sporty eleganse, mye utstyr, grei plass og luksus sammen med unikt god kjøreegenskaper. Dette er en bil som alle som er interesserte i bil har sansen for.

Men det er også ekstreme biler på både godt og vondt. Godt på det med ytelser fra V10-motoren og kjøreegenskapene. Vondt med tanke på poteseielle eierkostnader.

For selv om bilene i utgangspunktet er bunnsolide, så gjør jo 12 år noe med alle biler. Det er også nesten fysisk "vondt" å lese om hvordan din bildrøm til 400.000 korner er i ferd med å smuldre opp. Du har absolutt min medfølelse her.

Jeg har, om ikke fasiten, så i alle fall noen klare tanker og meninger, basert på opplysningene du har gitt meg i spørsmålet ditt. Så håper jeg du bærer over med meg om du synes jeg blir ubehagelig ærlig her. For jeg mener at du her har oversett en del ting som burde fått mer enn en lanterne til å begynne å blinke før du klinket til å handlet drømmebilen.

Bare det at den "selges som den er / står" indikerer at selger ikke vil ta noe ansvar. Jeg spør meg da hvorfor det? Hos meg så blinker allerede lanterne nummer en hissig rødt.

Karosseribytte (om det er det som er gjort. Man bytter ikke chassis på en bil med selvbærende karosseri) er også noe som er litt skummelt og som definitivt fordrer en veldig grundig sjekk før evt. kjøp. Mange hadde snudd i døra bare av å høre ordet. Så spør man videre; er det en ekte M5 eller en ombygget 5-serie? Hva med kilometerstranden her - hva er den egentlig? Bare 100.000 km er mistenkelig lite på 12 år.

Selvfølgelig så finnes det entusiasteide M5-er som bare brukes på sommeren og på godværsdager og som her levd et godt og trygt liv. Men det finnes også biler i andre enden av skalaen. De som er greiskjørt av åtte forskjellige eiere, hver enste dag i 12 år.

Dette er definitivt slike ting du burde undersøkt nøye og funnet ut av før du handlet. Jeg føler at gjorde det motsatte. Du handlet først og sjekket bilen grundig etterpå, når den litt dårlige mangefølelsen kom. Beklager – det er helt feil rekkefølge. Bare det at du forteller om at du oppdaget at bremsene var utslitt, sier jo litt om at du kanskje tok litt lett på den oppgaven med kontroll og sjekk før kjøp. Noe som kan straffe seg hardt og nådeløst.

Når man kjøper en bil "som den er / står" fraskriver men seg liksom også all garanti og reklamasjonsrettigheter og er inneforstått med det. Det er et slage "gentlemans agrement" at man da ikke dukker opp å klager på noe i etterkant. Selv om norske forbrukerrettigheter overstyrer dette, i alle fall i noen grad, om bilen er vesentlig dårligere enn man ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar