0

Bytte bremser 50 dager etter kjøp av i3

spurt 2018-10-04 09:33:36 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Jeg kjøpte en i3 2017 modell hos Flesland Bil i Bergen. Jeg handlet selvfølgelig i god tro om at dette ville spare meg penger og ikke medføre dyre reparasjoner da den var under nybilgaranti.

Bilen var da kjørt 27800 km. Nå er den kjørt 29300 og jeg fikk opp en varsel i dag om at bremsene må byttes.

Dette var jeg absolutt ikke klar over da jeg kjøpte bilen.

Har jeg noen form for rettigheter i denne saken?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2018-10-05 15:01:46 +0100

Heisann – og først av alt, gratulerer med ny, fin og elektrisk bruktbil. Denne tror jeg du blir fornøyd med. Dette med bremser er en aldri då lite gjenganger i denne spalten, men har hadde du en ny vri over et tema som mange lurer på.

Du har kjøpt deg en brukt bil. Da får du også brukte bremser, slik er det bare og slik må det være. I alle fall om man ser generelt på det.

Dessuten så er bremseklossene en slitedel, som faktisk skal slites og som må byttes noen ganger underveis i bilens livsløp. Derfor er bremseklossene ofte unatt fra bilens garantibestemmelser. Enten det er nybil- eller brukbil-garanti det er snakk om. Rett og slett for at de skal slites og byttes. Det er liksom hovedregelen.

Men i ditt konkrete tilfelle, så synes jeg allikevel at det blir for drøy. Du har hatt bilen i 50 dager og kjørt 1500 kilometer med den. Det får da være grenser... På så nye biler, med så lav kilometerstand er det å forvente at servicehistorikken er komplett, at garantien gjelder og at man ofte får en tilstandsrapport.

På de stedene jeg har jobbet har vi også hatt en ufravikelig regel om at alle biler, uansett – som selges skal ha en bruktbilsjekk. Forsåvit en ganske enkel sak, det var snakk om å sjekke lys, alle væskenivåer, eventuell service og EU-Kotroll om det var tid for det og sjekk av bremser og andre slitedeler.

Var noe slitt byttet vi det. Rett og slett for å få fornøyde kunder, som fikk en bil som viket som forventet og for at de skulle slippe å klage på helt unødvendige ting. Ofte filleting som gjør at kunden blir missfornøyd og at det blir mer mas for oss som jobbet der.

Her i dette tilfelle må dette ha glippet ganske så grundig. Dette burde, etter min mening, både vært oppdaget og fikset, før du fikk bilen. Jeg mener videre at det er helt obligatorisk. Dua hadde du vært fornøyd å de hadde sluppet en kjedelig reklamasjon.

Jeg vil jo anta at de fikser dette enkelt og elegant for deg – og tar kostnaden. Det hadde i alle fall jeg gjort om det var min butikk. Et sett bremsklosser koster noen få hundrelapper i innkjøp og byttes på en halvtime, mens du tar en kopp kaffe og titter litt på nye biler - og kanskje drømmer deg litt bort.

Ta kontakt med forhandleren, så vil jeg tro de beklager det hele og at dette ordener seg lett. Hvis ikke så skjønner jeg ingenting ...

Lykke til.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger