Ansvar vedr hjulinnstilling og garanti/reklamasjon

spurt 2018-09-27 13:38:52 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Vi kjøpte en nyere bruktbil i desember ifjor, en Superb 16 mod, registrert første gang i okt 15. Fra en forhandler som fører dette merket. I sommer var jeg på vei hjem fra bilferie og fikk beskjed om at det var lavt dekktrykk i venstre bakhjul, jeg stopper og sjekker og hører at luften siger ut. Da jeg tar av bakhjulet for å bytte til resereve oppdager jeg at dekker er slitt inn til stålet nesten rund hele dekket på innsiden. Jeg går rundt og sjekker alle hjul, og det viser seg at det er slitt inn til stålet også på venstre forhjul, begge hjul på høyre side viser at det ikke er lenge til de også er inne på stålet. Her er det tydelig av cambervinkelen er helt feil, jeg reklamerer på dette ovenfor forhandler som ikke tar noe ansvar. Og mener at dette ikke dekkes av nybilgaranti, som det er to år igjen av, og skriver: "Når det gjelder nybil garanti, vil garanti kun dekke biler som er inntil 6 mnd eller max gått 10.000 km fra bilen var ny når det gjelder justering av hjuloppheng. Utover dette er dette noe bruker/ eier må dekke selv." Bilen har nå godt ca 65.000km, jeg har kjørt ca 10.000km etter at den ble kjøpt.

Har det rett i det? Kan man ikke regne med at hjulene er riktig innstilt fra forhandler på en såpass ny bil? Eller har bilen godt for langt etter kjøp? Hvem har ansvaret her?

Takker for svar.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett