EU-godkjenning

spurt 2018-05-19 08:14:24 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg har spørsmål som dreier seg om EU-godkjenning og pristilbud – Et autorisert, anerkjent merkeverksteds lite fagmessig utførelse av arbeid

Etter mange vurderinger har jeg kommet til at det kan være flere måter å «ta saken» på og sitter igjen med en slik prioritering;

  • Ta spørsmålet opp med Statens vegvesen (godkjenningsmyndighet) eller
  • Be om hjelp fra NAF, juridisk avd. eller
  • Ta kontakt med importør i Norge eller
  • Oversende saken til TV2 hjelper deg

Det fremstår ikke som førstevalg å ta kontakt med merkeverkstedet som jeg her regner som «motpart».

Jeg har en nær venn som står som eier av bilen som jeg nå har parkert på min tomt. Formålet med at jeg har bilen er å hjelpe eier i en vanskelig situasjon ved å gå gjennom for å få oversikt over hva som bør skje videre med bilen/saken. Jeg eier maken bil selv og kjenner biltypen meget godt. Bilmerket har jeg vært eier av i over 30 år og hatt utallige biler kjøpt hos ulike forhandlere i landet. Så jeg mener å kjenne godt til hvordan dette bilmerket fremstår i Norge. Det jeg nå er vitne til, er ikke i samsvar med noe av det jeg mener merket står for.

Jeg mener eier ble lurt fra første stund da han i juni 2017 ba om et prisoverslag over hva det ville koste å få bilen i slik stand at den kunne EU-godkjennes og hva som må gjøres for øvrig. Merkeverkstedet har hatt bilen på samtlige servicer gjennom 18 år, og det bør kunne forventes at de kjenner denne bilen godt. Det var på grunn av at eier ville vurdere kostnadene opp mot den økonomiske forsvarligheten å få den på veien igjen eller vrake den.

Absolutt første prisantydning, på tlf, var ca 15.000,- inklusive 4 nye sommerdekk. Det var ikke avskrekkende så han takket ja til tilbudet. Da skulle bilen kunne EU-godkjennes. At de «glemmer» å ta med at de må skifte olje er en bagatell, men vi har med et merkeverksted å gjøre. At de sier at det er «litt» sveising som må til var nok å si det veldig forsiktig.

At de ikke ser at bærebruene må skiftes er verre. At de setter på 4 vinterdekk, med pigg, av forskjellig type, og som er ulovlig, og at de overhode ikke ser at bremserør er i en slik forfatning at det ikke kan godkjennes, er uforståelig. Det som i utgangspunktet skulle koste ca. 15.000,- har til nå beløpt seg til rundt 40.000,- og bilen kan fortsatt ikke godkjennes.

Merkeverkstedet godkjente bilen i januar 2018 og et annet verksted kan ikke godkjenne den i mai 2018 på grunn av til dels alvorlige feil/mangler. Dette gjør at jeg stiller spørsmålstegn ved merkeverkstedets EU-godkjenningsmyndighet. Det nye verkstedet bilen var på, sa også at det var jevnt over mye rust, men kanskje ikke farlig ennå. Jeg har grunn til å tro at de ikke bare snakket om det kosmetiske på karosseri, men vel så mye om hva de hadde sett ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett