Er yrkesstolthet i mekanikeryrket helt borte?

spurt 2018-05-18 10:11:55 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Nå er det lenge siden jeg har vært 100% fornøyd med arbeidet verksteder gjør med kjøretøyene mine. Jeg tar godt vare på både bil og mc, men blir bare skuffet hver gang jeg har vært hos merkefohandlere for service, garanti eller annet arbeid.

Er yrkesstoltheten helt borte i mekanikerbransjen? Noen opplevelser fra siste års besøk:

KIA Sportage, Bertel O. Steen. Kunne ikke PKK-godkjenne bilen 4 år gammel på grunn av tåkelysene ikke slo seg på. Etter timesvis med feilsøking foreslo de å skifte stikkontakten til hengerfestet samt ledningsnettet og styreboksen. Jeg fikk bilen hjem, google og fant og rettet feilen på mindre enn 5 minutter. En mikroknapp i selve stikkontakten hadde eiret fast, så litt pirk med WD-40 og en nål, og alt fungerte. (De hadde estimert at retting ville koste 2-3 verkstedstimer samt deler). Fikk bilen igjen med en verktøysbulk bak. Den rettet de. Kort tid etter, garantireparasjon, og jeg får bilen tilbake med en u-original skrue på innerskjermen, som skiller seg fra de andre skruene. (Ja, jeg er nøye på slikt).

FixBil - Mercasol oppfølgende behandling. Mye søl med Mercasol på plastdeler i motorrommet. Bærer preg av å ha blitt sprayet uten skikkelig tildekking. Ikke montert skvettlapper foran korrekt. Hjulstøy med stort rattutslag.

MC - 2 år gammel, standard service. Få MC igjen med alt for stram clutchwire. Hendelen står i spenn. Beltedriften ikke sentrert på bakre drivhjul. Støy og unødvendig slitasje på beltet. Rettet begge feil selv.

Samme mc vinterlagring. Leverer inn mc om høsten, henter den ut på våren. Kan ikke kjøre hjem da gasshendelen er helt løs på styret. Gummien er ikke lenger limt fast i gassrøret. Verkstedet sier den var slik da de fikk den inn, og derfor har ikke gjort noe med den. (Det var meg som leverte den inn, kan ikke huske at det håndtaket noen gang har vært løst, og hvorfor ikke bare være serviceinnstillt og smette 2 dråper lim under håndtaket hvis du ser det er løst).

Konklusjon. De siste 4 gangene jeg har betalt flere tusen kroner til merkeverksteder, har jeg endt opp med å feilrette selv i ettertid.

Hvor finnes verkstedene som har litt yrkesstolthet? Jeg vet de fleste ser på bil som et transportmiddel og gir 100-0 i hvordan den behandles. Men hvor skal vi som er bundet av service for opprettholdelse av garanti henvende oss for å få tilbake et kjøretøy vi ikke skal feilrette selv etter tusenlapper er betalt verkstedet?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett