0

Tesla P85 utenfor garanti.

spurt 2018-05-09 10:04:06 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny.

Har idag en 2013-modell Tesla Model S P85, som runder 100 000 kjørte kilometer. Lurer på hva jeg skal gjøre med bilholdet fremover.

Aller helst har jeg lyst til å kjøpe en ny 75D. Jeg tenker dog at det vil være uklokt iom. at jeg sola studere fra høsten av. Min kone og jeg har råd til bilen, men med tanke på å få omgjort mest mulig studielån til stipend, er jeg avhengig av å holde ligningsformuen nede. Dermed kan jeg ikke kjøpe en bil med listepris på 696 000, som jo en ny 75D ifølge Skatteetaten har.

Det er veldig lite aktuelt å kjøpe en nyere Leaf, i3 eller lignende, da disse føles som leiebiler sammenlignet med min P85. Dermed kunne jeg tenke meg å beholde den, men da er regnestykket på bilens nåværende verdi mot billånet en faktor. Har snaut 200 000 i billån og bilene med lignende kilometerstand og utstyrsnivå (fullspekket minus 7-seter) ligger på Finn fra 420-450 for tiden.

Jeg vet at du kjører Tesla selv. Hva tenker du om mulige utgifter på en 2013 P85 utenfor garantiperioden? Bilen har fått utbedret mange av barnesykdommene, men jeg tenker mulige store kostnader i fremtiden kan være feks luftfjæring. Hva tenker du om å beholde bilen, kodtnsdsmessig?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2018-05-09 10:48:30 +0100

Heisann – takk for langt og interessant spørsmål. Et spørsmål det langt på vei ikke finnes noe fasit på enda. Rett og slett for at det ikke finnes noen eldre biler av Tesla. Men jeg synes din vurderinger virker fornuftige. Og jeg har vel litt lyst til å be deg beholde bilen som jeg oppfatter at du ert både glad i og fornøyd med. Særlig med tanke på studier, studielån og omgjøring til stipend.

Selvfølgelig må man ta høyde for at noe kan skje. Men jeg tror allikevel at din Tesla kan være billigere å eie, enn enn tilsvarende BMW, Audi og Mercedes i samme prisklasse.

Det kan jo gjerne skje saker og ting etter 100.000 km og 5 år. Det har liksom blitt litt en slik «Best før-dato». Men det behøver heller ikke å skje noen ting. Det varierer jo sterkt og handler også litt om flaks og uflaks, samt vedlikehold underveis.

Du slipper i alle fall utgifter til turbo, registerreim, dieselpumpe, dyser, oljeskift, slitte kamaksler, dårlig dynamo og defekt topplok etc. Etc.

Sett av litt penger til vedlikehold og behold Teslaen din om du har en god mangefølelse på den, blir mitt råd her. Bremser, forstilling, dekk er jo ting som trolig kan komme. Det gjør det på alle biler.

Det som kan bli skikkelig kostbart er om man får noe skikkelig komplisert elektronikk-trøbbel. Men jeg har enda ikke hørt om noen som har opplevd dette. Men som sagt; å eie gammel Tesla er litt nybrottsarbeid som det skal bli interessant å følge med på framover.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger