Sulfatering av batteri er brukerfeil
Verkstedet vil ha 3.500 kroner. – Feil, mener Brooms bilekspert.!
Tull sier jeg!
Sulfatering er den mest vanlige årsaken til defekt batteri. I praksis den eneste. Dette er noe kun som oppstår etter at batteriet er tatt i bruk, og kun dersom batteriet har lav ladestilstand. I et batteri som holdes godt ladet vil ikke dette kunne skje. Brukes bilen på en slik måte at dynamoen ikke får anledning til å holde ladingen ved like, må batterilader tilkobles. Om nødvendig hver dag! Dette fordi sulfateringen går uhyggelig raskt dersom batterispenningen er f.eks bare litt over 12 volt. 12,2 volt regnes som et 100% utladet batteri! Et batteri som har stått uten strøm 1 uke, kan få så stor skade, les sulfatering, at det bør byttes! En slik skade er naturligvis ingen ting produsentem kan forhindre da dette er en brukerfeil og har absolutt ingen ting med fabrikasjonen å gjøre.
Følgende fabrikasjonsfeil kan oppstå: 1) Støpefeil/dårlig lodding av plater osv. slik at noe kan løsne og fysisk forårsake en kortslutning, Det vil da være feil syrevekt på den cellen som er skadet. 2) Støpefeil i kassen slik at det er lekkasje av elektrolytt mellom 2 celler. Det vil da være feil syrevekt på 2 celler ved siden av hverandre.
Begge disse feil vil vanligvis oppstå straks batteriet er tatt i bruk. Men i praksis er dette historie da produksjon og kvalitets kontroll er så god i dag at dette ikke skjer. Jeg har jobbet for 3 batteri importører og solgt batterier i 40 år, og slike feil har jeg knapt sett.
Da sitter vi igjen med sulfatering og dette ser vi på batterier på som er 1 år og eldre som har fått for lite lading i forhold til bruk. Som beskrevet over er dette utelukkende en brukerfeil om det da ikke er en følgefeil pga defekt dynamo e.lign. Noen batterier blir likevel dekket på kulanse / goodwill. Men fabrikasjonsfeil er det ikke.
Jeg passer på og vedlikehodslader mine egne batterier. Det eldste som jeg har i bruk er 16 år, et batteri er 13 år, et batteri er 8 år. osv. Alle er fullgode og vil sannsynligvis vare lenge enda.
Produksjon av bilbatterier er kanskje den mest forurensende produksjonen i verden, resirkulering like så. Så det du burde anbefale er å passe på å lade batteriene jevnlig i stedet for å reise til forhandleren og forlange nytt batteri som kunden selv har ødelagt. Dersom batteriene blir vedlikeholdt og ladet i stedet for å resirkulere dem og lage nye vil dette være viktig for miljøet. Ulempen er at jeg selger færre, men det kan jeg leve med.
Lag en artikel om vedlikeholdslading, det er mye bedre. Bilene vil da starte hver dag og vi sparer miljøet.
Mvh, Steinar Guldrandsen.