Still spørsmål Logg inn
0

Hvor mye bør bensinmotoren i en plug-in hybrid svive for å holde seg i stand

spurt 2018-04-06 11:43:40 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Jeg er den heldige leasingdisponenten av en ny Mini Countryman Plug-in hybrid. På tross av at denne bilen ikke er blant de med lengst elektrisk rekkevidde, opplever jeg at bensinmotoren nesten ikke er blitt brukt siden første langtur. De allerfleste turer blir helelektriske.

I likhet med at bremser og air-condition må brukes for å holde dem i stand, mistenker jeg at for lite bruk av bensinmotoren i en slik bil kan være uheldig. Har du noe tommelfingerregel for hvor ofte bensinmotoren bør tas i bruk, og hvor ofte den bør kjøre seg varm?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2018-04-11 14:10:44 +0100

Heisann – og gratulerer med fin bil! Denne har jeg ikke kjørt enda, men gleder meg til å prøve den etter hvert.

Om jeg ikke husker helt feil, spå har denne bilen en oppgitt rekkevidde når den bare kjøres på strøm. Om jeg ikke tolker spørsmålet ditt helt feil, så forstår jeg at du her veldig mye småkjøring. Genialt! Det er jo da en slik bil virkelig fungerer aller best og mest nytte forseg.

For med 224 hestekrefter, firehjulsdrift og 0-100 km/t på bare 6,8 sekunder så tror jeg nemlig ikke at bensinmotoren skal gå veldig mye for å øke det oppgitte forbruket på bare 0,21 l/mil ganske mye ... Så til spørsmålet ditt om hvor mye bensinmotoren på en slik bil bør gå uten å ta skade. Det finnes neppe noen fasit på akkurat det, men jeg har i alle fall noen tanker rundt det – som jeg håper ikke er helt på jordet.

Tidligere så hadde jo biler forgasser, choke og ikke så veldig avanserte tenningsanlegg. Dette gjorde at bilene var veldig avhengige av å bli skikkelig varmkjørte med tette mellomrom. Om ikke ble de det vi ofte kalte "daukjørte".

Det vil si at de sotet ned. Både på stempeltopper, ventiler og tennplugger og eksoskanaler etc. I dagens moderne biler er det mye mer avanserte og datastyrte systemer som holder orden på de felste parameterne rundt og i bilen. Alt fra eksos- og kjølevanntemperatur til lufttemperatur, oksygeninnhold i eksosen, hvor tynn luften er – ja egentlig det aller, aller meste. Dessuten så har bilene blitt fintunet for å gå med minst mulige forbruk.

Slik sett er ikke dette med nedsoting og "daukjøring" lengre noe stort tema. Det er vel knapt ett tema overhodet. Men det er jo fortsatt slik at alle maskiner, enten det er bilmotorer, eller andre ting som regel har best av å gå noe. Kanskje mest for smørninges skyld. Vi kjenner jo alle til uttyrkket "stått seg i hjel" .

Men tilbake til din ladbare Mini hybrid tror jeg ikke du behøver å ha noe dårlig samvittighet overhodet om bensinmotoren ikke går så ofte. Er du på noen lengre turer slik at motoren går sammenhengende i en halvtime eller mer noen få ( la oss si 4-5 ganger da, bare for å ha ett tall...) ganger i året, så er jeg helt sikker på at det holder i massevis. Det skal denne bilen fint tåle.

Ønsker deg lykke til med hybridlivet og fortsett med å være flink til å lade. Da sparer du både miljø og penger!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2018-04-06 11:43:40 +0100

Sett: 24 ganger

Sist oppdatert: Apr 11