Realitycheck Hyundai Ioniq Electric

spurt 2018-03-28 11:50:11 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Familien eier en Hyundai Ioniq Electric. Vi gjorde den tabben med å kun basere vårt beslutning på å kjøpe Ioniq opp mot de himmelblå omtalene bilen har fått. Man får et inntrykk av at det er fantastisk mye bil for en billig penge, uten baksider. Dette tenker jeg kan være lurt å balansere litt opp, slik at ikke flere ender opp som oss.

Det første vi merket da vi kjøpte bilen rundt november 2017, var at vinteregenskapene omtrent var fraværende. Vektfordelingen med batteriene i bunn gjør at fordekkene virker å ha dårlig marktrykk, som gjør bakkestart på glatt føre i mange tilfeller umulig. Det at bilen i tillegg er svært lett og lav gjør heller ikke underverker for fremkommelighet eller stødig kjøring. Jeg har blitt ekstra glad i NAF medlemskapet mitt i vinter.

Plasseringen av varmluftsdysene på frontvinduet er også for høyt oppe, som gjør at vindusviskerene under visse værfenomener, fryser fast. I vinter har jeg hatt mye problemer med dette, selv med frontvindu heat aktivert. Frontruta "vrir" seg lett også med temperaturforskjeller, som fører til at vindusviskerene ikke tar ordentlig, med påfølgende dårlig sikt. Vindusglassenes ripebestandighet er også et objekt der Hyundai virker å ha firet grovt på kravene, og jeg oppfordrer biljournalister å bruke Mohns skala for å avdekke en utgiftspost for potensielle kjøpere. Ripete vindusruter dekkes ikke av den ellers fantastiske garantiordningen til Hyundai.

En mer alvorlig feil som går ytterligere på sikkerheten løs er om man ligger i 80-100kmt og trykker på bremsen. Bilen bremser, så slipper den, før den bremser videre, uten at man har sluppet pedalen.  Min teori er at overgangen mellom bremsing via regenerering av kinetisk energi og bremsing via bremseklossene, ikke er optimal.  De holder på å overlappe, men det er en merkbar forsinkelse der jeg forventer at bilen bremser lineært, men i et øyeblikk ikke gjør det. Dette er trafikkfarlig, og jeg har klart å fremprovosere samme symptom i en annen lånt Ioniq. Dette er lett å påvise med en mobiltelefon og en Accelerometer App. 

Det har vært en hard reality check for oss som forventet et problemfritt bilhold etter å ha blindt stolt på rosenrøde omtaler i media. Jeg har eid flere nye biler tidligere, men har aldri vært så skuffet over noen bil som dette eierskapet har ført med seg.

Mvh Brage

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett