0

30 års Rustgaranti Mercedes

spurt 2018-03-21 11:07:49 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Jeg har en 2007 modell R klasse 320. Er egentlig strålende fornøyd med bilen selv om den er litt dyrere i drift en "normale" biler.

Men... Jeg vet at Mercedes fra denne perioden kan ruste noe voldsomt. Har selvfølgelig oppdaget rust i falsekanter på bakluke samt begge dørene venstre side. Jeg vet også at Mercedes reklamerer med 30 års rustgaranti!! Noe som virker helt usannsynlig... Jeg tok en telefon til merkeverksted og forhørte meg om hvordan mulighetene var for å få dekket utbedringene. Der fikk jeg blankt avslag over telefon uten at de hadde sett på bilen engang. Selvom bilen har komplett servicehefte og at det er tydelig at rusten kommer fra innsiden...

Fikk vel beskjed om at hvis bilen var over 5 år gammel så skulle man slite med å få noe som helst igjen på denne såkalte rustgarantien.

Hvordan er dette mulig og reklamere med 30 års garanti uten og i det hele tatt å ta visuell vurdering på bilen det gjelder? Regner med at det er ganske mange flere enn meg som har reagert på Mercedes sin dårlige "Goodwill" politikk...

Hadde vært gøy å hørt ditt syn på saken og om evt det er noe å gå videre med...

Mvh frustrert Mercedes Eier....

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-06-04 07:58:19 +0200

Hei vi skjønner godt at du blir frustrert. vi prøvde å finne garantivilkårene til Mercedes men i motsetning til alle de andre store bilmerkene har de ikke garantivilkårene på nett. Vi prøvde uansett å ringe til merkeverksted for å høre, så ble vi referert til teknisk support også fikk vi vite at ikke engang de har tilgang siden garantivilkårene blir utstedt til kunde etter kjøp. Jeg fikk uansett forklart muntlig at det må ha oppstått gjennomrusting fra innsiden og ut som en følge av materialfeil eller produksjonsfeil.

Hva betyr dette for deg? Etter gjennomrusting er det umulig å si hvilken side gjennomrusting har kommet fra eller om det har vært material/produksjonsfeil. Derfor kan verkstedene avise et hvert garantikrav. Etter samtale med erfaren Mercedesmekaniker fikk vi fikk bekreftet at han aldri i sin 20års-karriere har reparert gjennomrusting på garanti.

Denne ordlyden «gjennomrusting fra innsiden og ut som en følge av materialfeil eller produksjonsfeil.» går igjen for absolutt alle bilmerkene på det norske markedet. Det er derfor naturlig å tenke at tilfelle over ikke er unikt for Mercedes men en standard alle følger.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-04 07:58:20 +0200

Vi skjønner godt at du blir frustrert. Vi prøvde å finne garantivilkårene til Mercedes men i motsetning til alle de andre store bilmerkene har de ikke garantivilkårene på nett. Vi prøvde uansett å ringe til merkeverksted for å høre, så ble vi referert til teknisk support også fikk vi vite at ikke engang de har tilgang siden garantivilkårene blir utstedt til kunde etter kjøp. Jeg fikk uansett forklart muntlig at det må ha oppstått gjennomrusting fra innsiden og ut som en følge av materialfeil eller produksjonsfeil.

Hva betyr dette for deg? Etter gjennomrusting er det umulig å si hvilken side gjennomrusting har kommet fra eller om det har vært material/produksjonsfeil. Derfor kan verkstedene avise et hvert garantikrav. Etter samtale med erfaren Mercedesmekaniker fikk vi fikk bekreftet at han aldri i sin 20års-karriere har reparert gjennomrusting på garanti.

Denne ordlyden «gjennomrusting fra innsiden og ut som en følge av materialfeil eller produksjonsfeil.» går igjen for absolutt alle bilmerkene på det norske markedet. Det er derfor naturlig å tenke at tilfelle over ikke er unikt for Mercedes men en standard alle følger.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-06-04 17:20:34 +0200

Ja, som våre gode frender ved Funderud Antirust forsåvidt sier, bilbransjen har i stire trekk nogenlunde like vilkår for sine antirustgarantier. Mulig jeg er en smule djevelens advokat her, men min subjektive oppfanting er at "rustgarantien" - uansett bilmerke - uansett hvilken importør vi snakker om - ikke engang er verdt trykksverten på papiret den er trykket på. Sånn er det bare, og selv om Mercedes er en av de meget få fabrikantene som tar dette med fabrikkbeskyttelse alvorlig etterhvert - det har mye med en lite ærerik rustproblematikk i nyere tid å gjøre - er det variasjoner også her! Det er neppe uten grunn at enkelte Mercedes-forhandlere tilbyr kundene gunstige avtaler ifht å få uutført full "norsk" understellsbehandling på nye biler, og jeg tillater meg å tenke at enhver bil MÅ etterbehandles over tid - uansett hvor god "fabrikkbeskyttelsen" måtte være!

Akkurat det har jo du funnet ut på den harde måten: det du beskriver, tilsier at hulromsbeskyttelsen enten er for dårlig i utgangspunktet, eller har blitt degradert over tid. Og nei, Mercedes Norge er ikke alene om å avslå nærmest ethvert forsøk fra kundenes side på å påberope seg "rustgarantien", men glem aldri at Mercedes er den eneste norske importøren som har slåss med nebb og klør for å vri seg unna sitt garantiansvar i forhold til graverende rustskader på relativt nye biler - ikke bare en gang - gang på gang på gang endte de arme kundene opp i rettsapparatet.

Hvor alvorlige rustskadene på din bil egentlig er, er vanskelig å si, men generelt ser du bare toppen av isfjellet...når du først ser rusta, ja da er det nesten som et blinkende farevarsel å regne. Det er da det er en klar fordel å være NAF-medlem....trenger jeg si mer? Som du har registert, hos Mercedes i Norge gir man ingen verdens ting ved dørene! Legg til at bevisbyrden er din, du har et forferdlig langt (og dyrt) lerret å bleke! Ja, om det er rustangrep i forskjellige stadier på bilen din, kan du ha en mulighet for å bevise hvor rusta har oppstått...få hjelp av uavhengige fagfolk!

Måtte du ha NAF i ryggen...underforstått....være NAF-medlem. Ellers kan du selvfølgelig alltid betale for å få en NAF-sjekk av problemet og få en uttalelse derfra...uavhengig av om du er medlem...og du kan også søke fritt rettsråd hos en av NAF sine juridiske samarbeidspartnere lokalt, dette er advokater som har relevant spisskompetanse. Det du likevel ALLTID skal ha i bakhodet, er at denne moroa har sin pris....sjekk eventuelt om du har dekning for en slik tvistesak i din kaskodekning eller om du har advokatforsikring gjennom fagforeningen. Har du INGEN slik dekning, be aware, en eneste dag i tingretten med forberedelser kan koste mer enn bilen er verdt!

THE BOTTOM LINE er at norske bileiere ALLTID bør sørge for å understellsbehandle bilene sine, med løpende oppfølging...vinteren er faktisk IKKE avskaffet....og begrepet "fabrikkbeskyttelse" er som regel en meget dårlig vits! Lykke til uansett, måtte du finne ut av det!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar