0

Turbo defekt?

spurt 2018-02-08 09:13:30 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Bilen er en Skoda Octavia, KH 78725 / 2011 modell Ønsker gode råd og innspill i saken. Var inne hos forhandleren og fikk utført en feilkode søking, da lyset for EPC (motorelektronikk) hadde lyst veldig kortvarig ca 2 minutter totalt,begge gangene stoppet vi med en gang og startet opp igjen etter ca 1 minutt og bilen fungerte fint, første gang kjørte vi 25 km uten problemer eller lys, dette skjedde 2 ganger i løpet av 3 dager, de siste tre ukene har det ikke lyst.

Dette var resultatet av feilkode avlesningen. «302: Lest av feilkoder, ladet batteri. Mekanisk feil på ladetrykksregulator, og ihht 2041768 og ihht produksjonsdato skal komplett turbolader byttes her.»

Er det ikke rart med en sånn feil etter bare 50.000 km?, jeg mener å ha lest at en turbo med et normalt kjøremønster skal holde i 150.000 eller mer. forhandler forlangte 22500 kr for jobben. Hvis det er en mekanisk feil så burde vel EPC lyset konstant og turboen ikke gitt ut det den skal til motoren. Men som sagt har bilen fungert fint i tre uker. Jeg føler at det må være noe annet enn det som feil søkings testen viste, eller er en turbo så lunefull som i vårt tilfelle, derfor har jeg vegret meg litt å sende den på verksted før jeg er mer overbevist. Blir spennende å høre din mening om det. Frode Søraa f.soraa@yahoo.com

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2018-02-09 11:30:11 +0200

Hei Frode! Jeg skjønner godt at du stusser litt på dette, for som du selv er inne på, 50.000 er tidlig for et turbobytte, selv om det ikke finnes noen fasit for hvor når den skal byttes.

Motorlampen lyser bare for elektronikk feil, en turbo er mekanisk - og med det neppe den reelle årsaken til at motorlampen lyser. Turbotrykk regulatoren derimot, kan ha feil som gjør st motorlampen lyser.

Ettersom verkstedet er såpass steile på at turboen må byttes, kan det nesten høres ut som om dette er en kjent feil. Kan det være en kampanje, oppgradering eller noe her, tro? I så fall bør du kunne søke en kulanse (deling / prisreduksjon) selv om bilen din er utenfor garanti.

Om du ikke får dekket noe her, så synes jeg det er verdt å forsøke å "bare" bytte turbotrykksregulatoren her. Jeg kjenner ikke akkurat til hvordan det er på Skoda, men normalt sett så kan denne byttes separat. Om ikke det hjelper, så får man heller bite i det sure eplet og bytte turbo i etterkant. Men jeg mener at det er verdt å gi dette et forsøk.

Ønsker deg lykke til.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar