Volvo V50 2007-mod 1.6D og bruktbilgaranti - en historie
Hei Benny,
Jeg har en Volvo som begynner å skrante litt etter 170 000 kjørte kilometer. Nå skal den ha EU-kontroll, og på grunn av bruktbilgaranti er det svært få verksteder som i det hele tatt vil ta tak i bilen. Nå idag har bilen vært hos verkstedet nærmest jobben, og de har gitt opp hele saken og stort sett bedt meg ta med bilen et annet sted da dette bruktbilgaranti-firmaet er såpass kranglete på alle mulige reparasjoner at det blir for mye arbeid. Bilen hadde i første omgang en knekt fjær på venstre side, og da ville de ikke dekket bytte av begge fremre fjærer fordi den andre fjæren var jo ikke knekt. Kommentaren fra verkstedet var kort og godt at det stort sett ikke finnes et verksted som bare bytter fjærer på ene siden idag da bilen vil mest sannsynligvis bli skjev. Nok om det, nå har bilen knekte fjærer både foran og bak, og dette godtas jo selvfølgelig ikke på en EU-kontroll.
Senere denne måneden skal bilen til et annet verksted som forhåpentligvis får ordnet med bilder til bruktbilgaranti-firmaet og dette før reparasjonen kan godkjennes av bruktbilgaranti-firmaet. Jeg føler jeg sitter litt fast mellom bilforhandler og bruktbilgaranti-firmaet i forhold til hvem som har ansvaret her.
Det som i tillegg foregår her er en sak hos Forbrukerrådet mot bilforhandleren da det ved verkstedbesøk i september (kjøpt i mars) ble avdekket at turboen var full av olje og akslingen på denne var dårlig. Jeg henvendte meg direkte til bruktbilforhandler som valgte å ikke svare på mitt spørsmål om utbedring og eventuelt heving av kjøp. Nå må jeg bare vente på en uttalelse fra Forbrukerrådet, og hvis ikke de kan hjelpe meg så er Forbrukerklageutvalget neste skritt. Her har jeg fått vite at ventetiden i forhold til saksbehandling er 6-8 måneder. Ønsk meg gjerne lykke til!