Tesla, X, etc : Sportsbil ? NEI!!
Skjønner at mange mot bedre vitende blir forledet til å tro at Tesla er en så kapabel bil med voldsom akselerasjon, noe dem har, men: Tesla X som med fører vil veie inn nesten 3,3 tonn ! om jeg ikke tar feil er ubrukelig på svingete vei, ikke minst når det er glatt, og enda værre på speilholke. Her fysikk, friksjonskoeffisient mellom dekk og underlag samt inertia helt i mot den. Jeg kjører litt amatør motorsport, ikke minst på Nürburgring. Tesla X ville neppe hengt med en ordinær Swift Sport... I tillegg: pga vekt så dreper dem dekk, bremseklosser og elmotorene på dem tåler ikke hardkjør. Vær grei, ta en fulladet på Rudskogen og kjør det dere makter. Fysikke med vekt drenerer den utrolig fort for energi. Energi formlene er konstant Ek = 1/2 X Masse X (Fart opphøyd i andre) = Ep = masse x gravitasjon (akselerasjon) X høyde. Ergo erdet ganske lett å beregne energibehov for å flytte masse fra A til B, når vekt er såpass gjeldene så er energibovet større, når man bremser ned ofte på f eks aktiv kjøring, eller så fort man kan på bane... Tesla P85 ender opp som rundingsbøyer på f. eks Rudskogen for em som ratter en ordninær MX5 med gode bremser og dekk... Kan Broom være så grei å teste ut Model X på Nürburgring, og ta med en erfaren VLN fører.. og se på rundetidene og mål rekkevidden. Den klarer kanskje tre runder, og toppfarten er uansett elendig. Mvh TorH, Tønsberg