0

Tesla, X, etc : Sportsbil ? NEI!!

spurt 2017-12-19 21:18:12 +0100

anonym bruker

Anonym

Skjønner at mange mot bedre vitende blir forledet til å tro at Tesla er en så kapabel bil med voldsom akselerasjon, noe dem har, men: Tesla X som med fører vil veie inn nesten 3,3 tonn ! om jeg ikke tar feil er ubrukelig på svingete vei, ikke minst når det er glatt, og enda værre på speilholke. Her fysikk, friksjonskoeffisient mellom dekk og underlag samt inertia helt i mot den. Jeg kjører litt amatør motorsport, ikke minst på Nürburgring. Tesla X ville neppe hengt med en ordinær Swift Sport... I tillegg: pga vekt så dreper dem dekk, bremseklosser og elmotorene på dem tåler ikke hardkjør. Vær grei, ta en fulladet på Rudskogen og kjør det dere makter. Fysikke med vekt drenerer den utrolig fort for energi. Energi formlene er konstant Ek = 1/2 X Masse X (Fart opphøyd i andre) = Ep = masse x gravitasjon (akselerasjon) X høyde. Ergo erdet ganske lett å beregne energibehov for å flytte masse fra A til B, når vekt er såpass gjeldene så er energibovet større, når man bremser ned ofte på f eks aktiv kjøring, eller så fort man kan på bane... Tesla P85 ender opp som rundingsbøyer på f. eks Rudskogen for em som ratter en ordninær MX5 med gode bremser og dekk... Kan Broom være så grei å teste ut Model X på Nürburgring, og ta med en erfaren VLN fører.. og se på rundetidene og mål rekkevidden. Den klarer kanskje tre runder, og toppfarten er uansett elendig. Mvh TorH, Tønsberg

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-12-20 13:11:50 +0100

Hei Tor - og takk for langt spørsmål og interessante synspunkter.

Det er jo slik at vi velger bil ut i fra behov og lyst /ønsker. Noen liker biler med mye utstyr og god komfort for langkjøring, noen vil ha god framkommelighet opp seterveien og inn til hytta og atter andre vil an en kjapp bil for å sette gode rundetider på en racerbane. For noen er en Toyota Landcruiser det riktige, for andre er en Fiat 500 Abarth det rette.

Det er med andre ord veldig forskjellig hva forskjellige mennesker definerer som en god bil, om vi ser bort fra det rent tekniske et øyeblikk.

Mange liker ikke elbiler generelt og Tesla spesielt. Det er selvfølgelig helt greit, det er vel kanskje det dette egentlig handler om - tross alt? Jeg må får korrigere deg litte granne. En Tesla Model X med største batteripakke (100D) veier 2500 kg og ikke 3300. Effekten er 611 hk/ 967 Nm og den gjør 0-100 på 5 sekunder om jeg ikke husker feil, mens toppfarten er 250 km/t. Det må man si er veldig bra med tanke på at det faktisk er en bil uten girkasse!

Det holder nok uansett rikelig for de fleste som velger denne. Man kjøper jo ikke en 5meter lang og 2,5 tonn tung SUV med syv seter for å sette rundetider på en bane. Denne er først og fremst bygget for komfortabel transport av flere personer og deres bagasje over et lengre strekk. Den oppgaven tror jeg den løser bedre enn Suzuki Swiften og Mazda MX5-en du sammenlikner den med.

Du har selvfølgelig rett i at tunge og høye biler sliter både dekk og bremser. Det gjelder jo ikke bare modell X, men også konkurrenter som Volvo XC90, Audi Q7 og BMW X5 for å nevne noen.

Du har også rett i at det skulle vært moro å teste bilen ut på bane mot de nevnte konkurrentene. Men det er neppe en særlig relevant test for de som til syvende og sist skal kjøpe bilen. Så jeg er nok redd at tid og budsjetter ikke vil bli brukt til en slik test.

Det ville blitt litt som å sette en flink spydkaster til å kjøre ned en super-G løype. Det er ikke det han skal kunne eller være god til - om du forstår hva jeg mener?

Det er nok helt andre ting enn rundetider på en racerbane Model X-kundene her lurer på.

Om du er opptatt av sylskape kjøreegenskaper, ultrapresis styring og rundetider på Nürburgring så er jo Model X el tøysebil på lik linje med Chevrolet Tahoe og Toyota Hiace.

Men det vil ikke si det samme som at bilene er ubrukelige for de som har valgt disse for å dekke sine behov. Så jeg er ikke helt enig i at dette er en tulle-bil.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger