0

Bensinvarmer

spurt 2017-11-22 21:36:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, jeg har et spørsmål om drivstoffbasert parkeringsvarmer som jo er aktuelt for tiden, nå som det begynner å bli vinter og kaldt. Jeg har en splitter ny Subaru Outback 2017 modell med bensinmotor og i høst valgte jeg å gå til det skritt å få ettermontert en Eberspächer parkeringsvarmer og fjernkontroll (man kan også ha den på under kjøring). Parkeringsvarmeren skal yte 4,3kW men jeg synes det tar veldig lang tid å få kupeen "skjortevarm" slik at jeg slipper å ha på meg jakke når jeg setter meg inn i bilen og begynner å kjøre. Vil helst ikke ha en jakke mellom kroppen og setebeltet. Jeg har stilt inn klimaanlegget etter Eberspächers bruksanvisning spesifikt for denne bilmodellen, men det tar jo votter og vinter å få det sånn skikkelig komfortabelt. Når utetemperaturen er rundt +1, opplever jeg etter 30 minutter drift er det ca 16 varmegrader i kupeen. Først ved 60 minutter drift opplever jeg at temperaturen bikker i 19-20 varmegrader. Det var ikke helt det jeg forventet da jeg la ut 27 laken for bensinvarmeren. Min søster har en Ford Mondeo med Webasto og hun sier det blir så varmt etter 20 minutter at varmen slår i mot henne.

I følge verkstedet som monterte parkeringsvarmeren er alt i orden og jeg lurer på om jeg skal slå meg til ro med det?

Kanskje du har noen tips til hvordan jeg kan bruke parkeringsvarmeren best mulig, jeg har også installert en fastmontert batterilader. Tidligere brukte jeg bare en ordinær vifteovn i kupeen, plassert i bagasjerommet og med baksetene slått ned (ikke noe å anbefale altså, men jeg gjorde det og varmt ble det!)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-11-24 12:38:20 +0100

Heisann. Må innrømme at jeg er veldig usikker her, men jeg monterte en del slike varmere for noen år side da jeg var bilmekaniker. Jeg holdt til og med kurs i montering.

Men det er lenge siden nå. Det er også lenge siden jeg har vært borti slike varmere nå og det har helt sikkert skjedd en utvikling der også.

Jeg husker de nok mere som det din søster beskriver. De varmet mye og fort. 4,3 kW er da også mye. Så jeg synes ikke at du skal slå deg til ro med dette riktig enda, men at du skal sjekke litt mer rundt dette. Det høres ikke ut som dette er helt riktig.

Ta gjerne kontakt med Kolberg og Capary i Asker. (Tlf.66.75.30.00 - spør etter Steinar, tror han fortsatt jobbe der...) De er antagelig best i landet på bil- og båtvarmere og har årelang erfaring. Det var de som lærte opp meg en gang i tiden. Jeg tipper at de kan gi deg mer kvalifiserte tips å råd enn hva jeg er i stand til.

Må få ønske deg lykke til med både fin bil og varme!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2017-11-27 18:36:32 +0100

jkm gravatarbilde

Oppdatering fra trådstarter: Jeg har vært i kontakt med produsenten, altså Eberspächer og svaret derfra er at dette er normalt for Subaru på grunn av motorenes utforming og på grunn av liten varmeveksler. Siden dette tydeligvis er godt kjent blant Eberspächer og blant Subaruforhandlerne, så synes jo jeg at de kunne kostet på seg en bemerking om at det tar ekstra lang tid å varme opp kupeen, ikke alle som synes det er verdt 27.000 kroner, spesielt på en bensinbil.

Nå som varmeren likevel er installert ser jeg at jeg bare må gjøre det beste ut av det. Det vil si å lade batteriet svært ofte og heller kjøre kupeviftene på full guffe i 50-60 minutter ved feks +1 grader og noe lengre ved minustemperaturer og mye vind. Det er forsåvidt ikke noe problem i seg selv (varmeren fungerer jo) men det svarer ikke til forventningene jeg hadde når jeg bestilte det.

Jeg vurderte DEFA som et alternativ til bensinvarmer men ønsket noe kraftigere nettopp for å slippe å vente lenge på varm bil. Nå spørs det om ikke jeg monterer en DEFA kupevarmer likevel, siden jeg allerede har en fastmontert batterilader og må lade ofte. Så får heller bensinvarmeren konsentrere seg om å få opp varmen i motoren for å spare den for kaldstart.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-09-30 12:56:25 +0100

Hadde samme problem,viftemotoren gikk på trinn 1,hadde klimaanlegg,montørene hadde montert en motstand så strømforbruket skulle være lavest mulig,sett deg inn i kald bil og og start varmeren,legg merke til når viften begynner å gå,legg merke til hastigheten,gå i motorrommet etter 10 minutter og kjenn på slangen til radiatoren om den blir varm,du bør også åpne opp luftdysene i dashbordet og at de ikke blåser kaldluft,prøv å øke hastigheten på vifta,det gikk ikke hos meg,men det går på min Peugeot Partner,

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-09-30 13:13:07 +0100

Hadde samme problem,viftemotoren gikk på trinn 1,hadde klimaanlegg,montørene hadde montert en motstand så strømforbruket skulle være lavest mulig,sett deg inn i kald bil og og start varmeren,legg merke til når viften begynner å gå,legg merke til hastigheten,gå i motorrommet etter 10 minutter og kjenn på slangen til radiatoren om den blir varm,du bør også åpne opp luftdysene i dashbordet og at de ikke blåser kaldluft,prøv å øke hastigheten på vifta,det gikk ikke hos meg,men det går på min Peugeot Partner,på min bensinvarmer 5kw ble blokka varmet opp på 10 minutter,sirkulasjonspumpen som sirkulerer vannet når motoren er av er langt ifra så effektivt som når vannpumpen til motoren går,derfor satte jeg mest pris på varmeren da jeg først startet bilen og deretter startet varmeren,da går det raskt å få opp dampen,eg hadde alltid defaladeren i når eg brukte varmeren hjemme,så batteriet var ladet,starter jeg bilen nå,10 pluss,starter jeg varmeren og,går eg inni en butikk under 15 minutt,trykker eg inn varmeren hvis det fare for is på rutene,ta bilde av merkelappen på varmeren så ser du hvor mange kW brenneren er på,

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger