0

Havari etter registerkjedestremmerbytte

spurt 2017-11-22 11:27:53 +0100

Hei, Har hatt min Nissan Xtrail 2003 mod, 266000km, på verksted for en EU kontroll og for å utføre noen enkle utskiftinger av div stag og foringer samt et hjullager, fikk da beskjed om at bilen hadde en kampanje fra Nissan, om å skifte registerkjedestremmer og føringsskinna til denne. Etter utført jobb så skulle jeg starte opp bilen, den starta med bulder og brak, trodde motoren skulle hoppe ut av motorrommet, kjørte den litt varm, da roet den seg ned og gikk fint, reklamerte til verkstedet(merkeverksted) fikk den tilbake "reparert" noe den slett ikke var, den oppførte seg likedan, noe som minnet på tenningsfeil. Ny runde hos verksted, igjen ny beskjed om feil utbedret, hentet bilen, men denne gangen var den enda værre, røyk hvitt ut av eksos, til slutt virka det som om den gikk på 3 sylindre, noe det viste seg at den også gjorde. Firma har hele tiden sagt at de ikke har gjort noe feil, de påsto kun at jeg hadde uflaks med bilen, seriøst. konklusjonen på havariet var sprekk i blokk, topp og turbohavari, det viste seg at en bit av glødepluggen på sylinder 4 hadde falt av og gjorde at motoren stoppa. De har plukka toppen av bilen, sjekka det og konkludert, så har de slengt toppdeksel og alt det andre de har demontert inn i baksetet og i bagasjerommet, parkert bilen ute på sin parkeringsplass og så latt den være, har heller ikke svart på min siste mail. Bilen gikk helt supert på alle 4 når jeg leverte den på verkstedet, fikk den tilbake slik, er det en mulighet for at de skal lastes for havariet ? Hvor stor er sjansen for at glødepluggen ramla av på bukken deres?

fortvilt billøs.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-11-22 12:22:33 +0100

Skjønner godt at du er fortvilet etter denne historien. Kjedelig sak det der. Dette er det sannelig ikke lett å si noe helt konkret om. Det kan kanskje være en følgeskade av at det har blitt byttet deler i motoren din i forbindelse med kampanjen på registeret.

På den annen side så er det også veldig rart, glødeplugger og registerkjede har ikke noe med hverandre å gjøre i det hele tatt. Slik sett kan det like gjerne være uflaks og Murphys lov som har rammet bilen din ... På eldre biler som har gått langt, kan som kjent, alt skje når som helst.

Skjedde skade den aller første gangen du startet opp bilen etter reparasjonen – eller gikk det noe tid (en eller flere kjøreturer) før den oppstod? Jeg tenker at det er litt avgjørende her. Skjedde det ved aller første start er jeg vel fristet til å si at Nissan bør ta mer ansvar her enn hva de så langt har gjort.

Jeg synes uansett at du og Nissan i fellesskap må finne en minnelig løsning som begge kan leve med her (en form for deling) om ikke noe kan bevises hverken den ene eller den andre veien, slik at du får bilen på veien igjen.

Så skal jeg få la KNA-juristen få svare også!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2017-11-23 18:29:47 +0100

Hei, Tusen takk for svar :)

Skaden skjedde første gangen jeg starta den opp når den sto ferdig utenfor verkstedet, altså leverte jeg en bil som gikk som den skulle, og fikk tilbake bilen som starta med en smell, litt for tilfeldig kanskje, men uansett kom bilen tilbake i havarert tilstand, i tilegg så har verkstedet plukka ned toppen for å få bekreftet at det var en bit fra glødepluggen som var årsaken, og så har de bare slengt motordelene i baksetet på bilen og latt den stå slik, uproffesjonelt synes jeg. Nissan sa det var en sak mellom meg og verkstedet, og verkstedet mente bare jeg har hatt uflaks(med verkstedet sikkert :))

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2017-11-26 13:29:22 +0100

Hei. Juridisk sett er dette et spørsmål om å bevise eller sannsynliggjøre at feilen og skaden har sammenheng med arbeid gjort av verkstedet. Det har jeg ikke nok grunnlag for å vurdere, men uansett bør du ta hele historien skriftlig med verkstedet for å få deres forklaring og kanskje få en uavhengig faglig vurdering av hendelsesforløpet. Det kan vurderes en klage til Forbrukerådet på www.forbrukerradet.no. Ellers er jeg enig i Bennys vurderinger. Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar