Motorbytte

spurt 2017-11-10 10:22:11 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei

Kjøpte i fjor en Toyota Avensis 2007 modell, SU51809.

Ett år senere ryker topp-pakning. Leverer bilen på lokalt verksted for topp-pakning skifte. Får derfra beskjed om at hele motoren må byttes, da det viser seg at 2007 modellen av disse bilene har en produksjonsfeil/svakhet. Toyota har og vist nok også gitt byttemotorer på biler inntil 7 år gamle. Verksted mener at vi må sette inn ny motor, da det ikke er topp-pakning som er hovedproblemet, men det som framprovoserer at topp-pakning ryker. Forstår at dette ikke kan repareres.

Usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Ved at Toyota har levert byttemotorer til biler som er inntil 7 år gamle har de i mitt hode også innrømmet at denne motoren har en svakhet. Hva gjør jeg nå når bilen er 10 år gammel og Toyota melder at det ikke er aktuelt å levere ut en ny motor?

Har meldt dette videre til vedkommende jeg kjøpte bilen av, med beskjed om at jeg ønsker å reklamere på kjøpet iht. forbrukerkjøpsloven (enkeltmannsforetak for kjøp/salg av bil). Primært heve kjøpet, sekundært få dekket ny motor. Tviler selv på at jeg har en veldig god sak her, da topp-pakning ikke var røket når jeg kjøpte bilen (selv om feilen som framprovoserer topp-pakning bytte var der).

Har du fått tilbakemeldinger fra andre som har samme problemet?

Synes i grunn at det er rart at dette kan skje på en 10 år gammel bil uten at Toyota tar ansvar. Inneforstått med at det ikke lenger er garanti på en 10 år gammel bil, men vi snakker jo her om en produksjonssvakhet. Motorhavari på en 10 år gammel bil som er kjørt 150 000 km synes jeg er voldsomt!

Olav Lovra Viskjer

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett