0

Skoda Octavia - Ødelagt DSG-kasse - Reklamasjon?

spurt 2017-10-03 12:14:59 +0200

Hei,

Kjøpte for 4 år siden en brukt Skoda Octavia 1,6 tdi med DSG fra merkeforhandler. Bilen hadde gått 30 000km og ble første gang registrert i november 2011.

I dag har bilen gått 133 000,- og er litt over 5,5 år gammel.

Følgende problemer har oppstått: Vår 2017: Dieselpumpe må byttes grunnet liten lekasje (pris 33 000-,) Vår 2017: Dørlås må byttes grunnet at vinduene går opp og ned (pris 8000,-) Sensommer 2017: DSG-kassen feiler. Bilen fungerer men problemet vil oppstå igjen. Feilsøk viser spon i girkassen. Merkeforhandler (annen en der jeg kjøpte den) sier at kassen må byttes grunnet spon i girkassen (pris ca 70 000,-)

Jeg har reklamert til merkeforhandler som jeg kjøpte den av, siden det er innenfor 5 år siden bruktbilkjøpet.. De avviste kjapt dieselpumpa og dørlåsen. Girkassen ba de meg undersøke nærmere hos merkeforhandleren der jeg bor. Som de skrev "er ikke en feil på girkassen nødvendigvis reklamasjon".

Jeg har nå feilsøkt girkassen for 7000,-. Resultat: Det er spon i girkassen og den må byttes.

Selger har avvist reklamasjonen på nytt. De mener at man må regne med at noe oppstår på en gammel bil, som har gått 133 000,-. De begrunner det også med at feilen med DSG-kassen ikke var der på kjøpstidspunktet.

En DSG-kasse bør vare lengre enn 133 000,-. Jeg mener klart at feilen skyldes ikke brukerfeil, men en svaket som har vært der siden bilen var ny.

Har jeg en sak å gå videre med?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-10-04 12:41:38 +0200

Heisann! Skjønner godt at du synes dette er kjipt. Dyrt er det også. Så det er smart å undersøke litt rundt dette.

Nå skal jeg la KNA-juristen få gi det endelige svaret her, men jeg kan allikevel dele mine tanker rundt dette med deg.

Bilen din er nå øyeblikkelig 6 år gammel. Skoda her 5 års nybilgaranti eller 100.000 km. det som kommer først.

Din bil har kjørt godt over 130.000 kilometer. Den er derfor ikke lengre innbefattet av nybilgarantien. Slik sett er jeg redd at du har en "tynn" sak her.

At en girkasse ryker på 130.000 kilometer er tidlig, men heller ikke helt uvanlig. Dessverre.

Jeg vet at det kanskje ikke var det svaret du ville ha. Beklager det. Så kan det jo hende at KNA-juristen her ser / vet om noen muligheter jeg ikke vet om.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2017-10-07 15:12:10 +0200

Hei. Dessverre, benny har rett i sin analyse og jeg ser ikke noen juridiske muligheter her. Den eneste muligheten jeg ser er om du tar opp saken med selgerfirmaet for å oppnå en gunstig pris på reparasjon. Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar