0

Ford Kuga med girkasseproblem

spurt 2017-09-01 09:33:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei!

Har en Ford Kuga 2012 med automat som jeg kjøpte ny i 2013. Etter 60 000 km service, kanskje på 70-80 000 km så begynte jeg å merke nøkkinger i bilen når jeg skulle ta i gang i bakke med godt pådrag. Skjedde først en gang og jeg tenkte kanskje jeg hadde nøkka på gassen så tenkte ikke mer over det. Er jo ikke så ofte man tar i gang i bakke med godt pådrag, så merket det kun sjeldne ganger med samme tanke om grunn. Men i 2016 så begynte det å merkes også ved start med pådrag på flatmark. Jeg tok da kontakt med verksted og de sjekket dette opp. Det viste seg at disse bilene har gått med nesten EN liter for lite olje på girkassen ( i hvertfall etter 60 000 service) da det står feil oljemengde i servicemanualen. Mekaniker fortalte meg at de på andre biler hadde fylt på en liter olje og justert skiftegaffler tilbake til fabrikkinnstillingene og at de da ble bra. De prøvde dette på min, men hjalp lite. Så betalte jeg 3.500.- for bytte av olje og filter på girkasse for å se om det hjalp. Det hjalp og bilen ble bra....... i noen få timer før problemet kom tilbake. Verkstedet sier nå at det er clutchen som er problemet og ikke det at den har gått med EN liter for lite olje på kassa. Mitt spørsmål til deg da Benny er; Hvis det var clutchen, er det ikke da rart at girkassa ble bra etter olje og filter skifte, og er det ikke noe problem for en automatkasse å gå med en liter for lite olje? Bilen hadde jo selvfølgelig passert 100 000km og garantien var borte når problemet ble forelagt verkstedet. Men hvis en liter olje for lite på automatkassa ikke er bra, så har de vel et ansvar alikevel?

Mvh

Geir

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-09-01 12:56:09 +0100

Hei Geir. Dette er en typisk litt vanskelig sak.

Kan det bevises at dette skyldes at den manglet litt olje, eller skyldes dette alminnelig slitasje? Jeg frykter nok at dette- dessverre - kan bli et langt lerret å bleke. Særlig nå som bilen har passert 100.000 og er slik sett er utenfor garanti også.

Det er nemlig slik at alle garanti-reparasjoner MÅ være utbedret, og ikke bare gjort oppmerksom på, innen garantiens utløp.

Jeg synes allikevel at du må ta en runde med verkstedet her for å høre hva de sier / tilbyr deg. Det kan jo være at de kan hjelpe deg om dette er et kjent problem og /(trolig) skyldes en feil i manualen. Kanskje de har en type utvidet garanti, eller kan tilby noen form for deling av utgifter eller noe.

Hør litt med de - så satser vi på at dere finner en god løsning.

Møter du motbør så kan det jo være en mulighet å høre med f.eks KNA-juristen, som vi har et samarbeide med.

Lykke til.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar