Hei Bjørn!
Jeg får nesten lys til å snu dette litt på hodet og spørre deg om hvor mye tull du har hatt med motoren på veskemaskinen din, eller den elektriske drillen?
Ikke så mye nei... Nemlig! Sammenlikningen høres kanskje litt søkt ut, men det er jo samme prinsipp. Om enn i en noe oppskalert utgave.
Jeg tror heller ikke at en slik motor, som i motsetning til en bensin / dieselmotor, består av få mekaniske, bevegelige deler slites mye ved full belastning.
Når det gjelder servicekostnader så er det det samme. Glem slitte stempelringer, defekt dieselpumpe, tett partikkelfilter, slitt turbo, brente ventiler, oljeskift, clutcher og girkasser og registerreimer. Det hører fortiden til.
Dette gjør at en elektrisk motor er mye billigere å serve. Det trengs knapt service i det hele tatt. Det gjør det også billigere å eie en elbil og den er mer driftsikker.
Nå skal det iktignok sioes at Tesla byttet noen motorer på tidlige Model S uten at jeg vet / husker årsaken til det i farten. Men generelt sett å er en elbil-motor mye bedre, enklere, rent teknisk sett enn en fossilmotor.