Still spørsmål Logg inn
0

oljelekkasje

spurt 2017-08-07 10:39:07 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg kjøpte min 2013-modell i mars 2015 med bruktbilgaranti fra forhandler. Problem med oljelekkasje startet september 2015 noen dager før årlig service. 1 liter ble fylt på. Da jeg skulle ha service høsten 2016 fikk jeg også varsel om etterfylling av olje like før. Jeg tok dette opp med forhandlers verksted og de fortalte at de skulle ta en større reparasjon da dette var en kjent problem. De kaller det "kampanje". Reparasjonen ble foretatt i november 2015. I juli i år fikk jeg igjen varsel om lav oljestand og fylte på 0,8 liter hos et verksted på ferie. Reparasjonen har altså ikke hjulpet (?). De skal nå foreta en oljeforbrukstest hvor jeg skal kjøre 100 mil, hvorpå oljenivået skal sjekkes. Bilen hadde gått 36.400 km ved kjøp. Ved service samme år var målerstanden 41.400 (5.000 kjørt). Ved neste service 2016 var målerstanden 48.200 (kjørt 7.200). Reparasjonen ble foretatt i november 2016 da kjørelengden var 49.200. Ved påfylling i sommer var kjørelengden 54.000 (kjørelengde 4.800). Det skulle ikke være tvil om at oljeforbruket er unormalt stort. Bruktbilgarantien utløper 18. september og jeg begynner bli usikker på hvilke rettigheter man har i en slik situasjon. De vil ikke klare finne ut av problemet ved garantiens utløp. Kan man kreve salget annullert ved å levere bilen tilbake i bytte mot en ny? Hva bør jeg forvente/gjøre i en slik situasjon?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 svar

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-08-11 11:39:04 +0200

Hei. Du bør umiddelbart foreta en skriftlig reklamasjon slik at du bryter garantifristen. Der må du forklare hele hendelsesforløpet. Om mulig bør du få en uavhengig vurdering av oljeforbruket i forhold til hva en kan forvente av den aktuelle bilen. At det må etterfylles olje er ikke nødvendigvis en feil eller mangel. Det skal en del til for å kunne heve kjøpet og om du er i nærheten av det, kan jeg ikke lese av din beretning. Skulle det bli en konflikt finner du mer informasjon på forbrukerradet.no, hvor det også er klageskjema. Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan svare selv om du ikke er innlogget - innlegget ditt vil bli publisert etter du har logget inn eller registrert deg.

svar på dette

[skjul forhåndsvisning]

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2017-08-07 10:39:07 +0200

Sett: 0 ganger

Sist oppdatert: Aug 11