0

Kast i bremseskiver

spurt 2017-07-24 12:17:39 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Byttet bremseskiver og klosser foran for 8000 km /6 mnd siden på BMW merkeverksted, på min 2012 520d. Fikk høre at de var helt nedslitte, til tross for at de hadde 40.000 km igjen på sensorene. Nå er de fullstendig ødelagt igjen, grunnet kast, til tross for at sensor sier de ikke trenger å sjekkes før om 50.000 km. Forhandler skylder på hurtig nedkjøling, at skivene ikke tåler å bli varme for så å kjøre i en søledam. Dette er vel ikke mulig å unngå i Norge, og det meste ellers av verden? Er jeg urimelig når jeg forventer at bremsene på en slik bil skal vare betydelig lengre, og at dette bør være en reklamasjonssak på de forrige bremsene?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-07-24 13:20:10 +0200

Heisann! Skjønner godt at du stusser på dette. Det hadde jammen meg jeg gjort også. 8000 km og 6 mnd. er altfor kort levetid på både klosser og skiver forutsatt at det ikke er noen tregheter, noe som sitter fast etc. slik at bremsene ligger på hele tiden.

Argumentet om at varme bremseskiver ikke tåler vann har jeg hørt før, så det er nok en gjengs unnskylding som flere bruker. Ikke desto mindre er det bullshit for å si det på godt norsk.

Det de sier her er jo at norske bilførere faktisk ikke bør bremse når det er vått på veien. Alternativt la bilen stå. Det er jo like idiotisk som det høres ut...

Jeg vet, etter mange, mange år i bilbransjen selv at forhandlere sliter med å få dekket reklamasjoner på bremser, som jo er slitedeler, fra fabrikken. Det kan nok være grunnen til at de prøver deg på en "små-frekk en", men det skal, etter min mening, ikke gå ut over deg som kunde.

Dessuten så er det jo noe som heter delegaranti. Den bør jo i aller høyeste grad gjelde her. Med bare 6. mnd og 8000 km er du godt innenfor.

I dette tilfellet så er det nok også skivene som er problemet. Klossene behøver du neppe å skifte igjen. De bør normalt sett være gode for ca 30.000 kilometer til ved vanlig bruk.

Jeg synes du bør ta turen innom verkstedet igjen og ta en prat med de. Det er liten grunn til å "blåse seg opp og bli sint". Det løser sjelden noen problemer.

Vær høflig, tydelig og konkret. Si at dette godtar du ikke. Henvis til delegarantien med bring kvittering fra forrige skift. Vanndam teorien er det bare å le av, den er for dum. En fem å gammel BMW må da kunne brukes på en regnværs dag.

Jeg vil tro dette ordener seg og ønsker lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2018-02-21 19:27:55 +0200

Jeg har også byttet bremseskiver 3 ganger på min BMW 520D 2012, pga kast i skivene. Svakhet på denne modellen?

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2017-07-24 12:17:39 +0200

Sett: 1,934 ganger

Sist oppdatert: Feb 21 '18