0

diesel i olje på suzuki xl7 2006 mod

spurt 2017-05-10 12:08:32 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Etter en del feilsøking på verksted frem å tilbake og prøvekjøring over tid står jeg fast hær.

Symptomene ble oppdaget tilfeldig av at jeg syntes bilen ryker en del kort tid etter den har stått på tomgang. det blir verre å verre, og når jeg da kjører avgårde, røyklegger jeg stede naturligvis med alt som skal ut ved akselerasjon (blårøyk) og videre er det ingen røyk under normal kjøring. (egr ventil,slager osv er sjekket ok, men virvelspjeld står stripset i åpen stilling pga skade på arm)

motor har i perioder trøbbel med å akselerere jevnt avgårde, noen ganger hender det som den kan holde litt igjen plutselig. Husker jeg ikke feil ble det lest av en feilkode på" trottle position sensor", men verkstede mente dette ikke skulle ha noe med diesel i olja å gjøre.. Nivået stiger etterhvert som milene går. nylig byttet olje da det ble tatt avgasstest som lå langt over akseptabelt nivå, etter bytte var målingen ok. Men nå stiger det igjen når jeg peiler uten tvil (lukter diesel) frostveska er stabil i tanken. Det er testet returstrøm på dysene hvor at dette var ok, men er snakk om å videre plukke disse ut å sjekke kompresjon. Dysene sitter som regel fast i disse motorene har jeg hørt. er ikke partikkelfilter på denne bilen som jeg har forstått. Håper på innspill :)

Mvh Broomleser

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-05-10 12:23:41 +0100

Hei Broomleser!

Kjedelige greier dette. Du sier ikke noe om forbruket så jeg regner med at dette er normalt?

Jeg ville nok allikevel tatt en sjekk av dysene her (Ja- de sitter ofte fast...) for å se / måle leveringsmengde og trykk - og ikke minst at de er tette / holder på trykket når bilen ikke går. Dessverre er det mange som ikke har utstyr / kunnskap / vilje til dette mer. De blir ofte bare byttet og man håper på det beste.

Om de er i orden, så gjenstår vel stort sett en ting. Nemlig at stempelringene ikke er tette og at dieselen som sprøytes inn i motoren sakte men sikkert forsvinner ned i bunnpanna der oljen er. En kompresjonstest - eller enda bedre - en sylinderlekkasje-måling, vil kunne avsløre dette. Det skal normalt også kunne avsløre evt. defekt toppakning - som også kan være en mulig årsak. Eller enda verre; skjevt topplokk.

Men jeg har nesten mest tro på slitte stempelringer her. Dessverre er dette en litt omfattende jobb. Alt dette blir bare gjetting fra min side. Her må det demonteres for en nøye kontroll av folk som vet hva de holder på med...

Ønsker deg lykke til og håper dette løser seg på en god måte!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2017-05-10 12:08:32 +0100

Sett: 112 ganger

Sist oppdatert: May 10 '17