0

Hva kan forventes av reperasjonsutgifter per år for bmw x3 fra 2005 som er kjørt ca 120 000 km. jeg ser også at det ofte står at turbo er byttet. er d

spurt 2012-12-10 11:39:34 +0100

Hva kan forventes av reperasjonsutgifter per år for BMW X3 fra 2005 som er kjørt ca 120 000 km. Jeg ser også at det ofte står at turbo er byttet. Er dette en indikasjon på at bilen er kjørt hardt?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2012-12-10 12:41:38 +0100

Heisann!

Dette er et spørsmål som veldig mange lurer på og som stadig dukker opp - uansett bilmerke og modell.

Nå det gjelder servicekostnader så er jo dette veldig enkelt å sjekke ut hos en forhandler. Men du tenker helt riktig. Dette er ting som er smart å sjekke ut FØR man kjøper bil.

Problemet er at det så å si er umulig å gi et konkret svar her. Så svaret må bli litt generelt.

Det kommer veldig an på utgangspunktet. Er alle 8 dekkene helt nye, evt. resgisterreim og vannpumpe nettopp byttet (jo da, jeg vet at det er kjede på X3 2,0d) og bremser og forstilling nylig gjennomgått og både turbo og partikkelfilter nytt - og ellers ikke noe går i stykker så klarer du deg med under 10 000 i året på vedlikehold og service.

Enda billigere om du gjør fikser og skrur litt selv og kjøper delene et annet sted enn hos merkeforhandleren.

Er alt dette i orden så er det ikke mer som kan gå i stykker tenker du kanskje. Det er feil.

Defekt rutehver, steinsprut i frontruta, motorlampe som begynner å lyse osv. Det er nettopp dette med utgangspunktet som er så viktig. Det er også derfor jeg omtrent til det kjedsommelige gjentar dette med "godt vedlikeholdt", "servicehistorikk" og "fersk EU-kontroll" Mye av nøkkelen til et noenlunde billig og lykkelig bruktbilhold ligger nettopp her.

Begynn å summer tingene over, så ser du at det fort blir penger av det. Mange penger.

Dette er et ganske vanlig eksempel på hva man må renge med på en 7. år gammel bil.

4 nye dekk: 6000,- Registerreim med vannpumpe og strammehjul: 7500,- Bremseklosser og skiver på en aksel. : 4500,- Nye endeledd inkl. firehjulskontroll: 4000,- Hovedservice: 7000,-

Ny turbo: 25 000,-

Sum: 47 500,-

Hadde vi tatt hele "gullrekka" over hadde summen glatt blitt doblet.

(prisene er generelle og ikke knyttet opp mot bilen i spørsmålet)

Og da er ikke kostnader til drivstoff, forsikring, evt. renter på lån avskrivning og vask og annen små rekvisita inkludert.

Så vi kan konkludere med at bilhold er dyrt, men nødvendig.

Problemet for oss nordmann som jo tross alt er både rike og har det godt sammenliknet med de fleste, er ikke å kjøpe selve bilen. Biler har jo faktisk ikke blitt særlig dyrere de siste årene.

Problemet er at det fort blir så inni hampen dyrt å holde de på veien. I alle fall status merker som begynner å ha fått en del kilometer på nakken. Dette er også en viktig grunn til at jeg tror vi kommer til å se et kraftig prisfall på biler de neste årene.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2012-12-10 11:39:34 +0100

Sett: 213 ganger

Sist oppdatert: Dec 10 '12