0

Plystrelyd fra Turbo

spurt 2017-04-09 16:44:48 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, håper du kan svare raskt på mitt problem?

Tilbake i november i fjor kjøpte jeg en ny BMW med Forden som innbyttebil. BMWen ble imidlertid først levert nå i slutten av mars altså nesten 5 måneder leveringstid. Da jeg var på utkikk etter ny bil i høst fikk jeg bl.a. taksert Forden hos en annen forhandler og det var en rekke feil som måtte rettes opp i. Det ble da byttet nye bremseskiver, hjullager og begge fjær ben pga. brudd!! Det ble også bemerket at det var plystrelyd fra turboen og at dette kunne tyde på havari. Dette er en ulyd som jeg tidlig oppdaget da bilen var ny og som jeg påpekte overfor verkstedet. Der ble jeg fortalt at det var helt normalt at en turbo kunne gi lyd fra seg når det ble trykket på gassen. Det slo jeg meg til ro med, men da det i teksten ble trukket kr 20 000,- for dette tok jeg affære overfor Ford og ba dem sjekke opp. Da var bilen utenfor garanti og verkstedet hevdet at de hadde testet turboen og sa at lade trykk etc. var helt normalt og bilen gikk jo som en kule.

Da jeg skrev kontrakt med BMW, ga jeg skriftlige opplysninger ang. de reparasjoner som var fortatt og diverse riper samt dårlige vinterdekk, men plystre lyden i turboen, ga jeg bare muntlig beskjed om da jeg fremviste taksten fra den andre forhandleren. BMW fortok ingen takst, men vi gjorde en handel der og da med et håndtrykk. Forden hadde de allerede blitt enige med en oppkjøper som hadde tilbudt en fast pris.

Mindre enn en uke etter at jeg hadde fått overrakt ny bil, blir jeg oppringt av BMW selger som forteller at oppkjøper hadde funnet ut at turboen var havarert. Etter å ha undersøkt nærmere og flere telefonsamtaler fra BMW forhandleren, var ikke dette tilfellet - det var en ulyd i turboen. Jeg ga opplysninger om mitt tidligere Ford verksted slik at min forklaring kunne bekreftes. I stedet har Forden nå vært innom et helt annet Ford verksted og derfra har det blitt gitt en uttalelse om at det er ulyd/plystring fra turboen og det kan være feil på skovlhjulet og som følge av dette ANBEFALER de turboen byttet til en pris av den nette sum kr 35 000,-.

Nå Har BMW forhandleren sendt meg en email der de hevder at turboen MÅ byttes og forslår at de sender meg en faktura på kr 20 000,-. Jeg må selv ta saken videre med mitt tidligere Ford verksted.

Jeg sitter nå med en sterk følelse av vantro og bedrag. Jeg føler meg fullstendig som ”Svarte Per”, ført bak lyset fra alle retninger.

For det første: En slik kundebehandling hadde ikke under noen omstendigheter kommet på tale i min bransje (data). Kanskje fordi at dette er en sak overfor en privatperson tror man at det er bare å slenge ut en faktura og så ser vi om kunden betaler? Hvis ikke, så går ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-04-13 11:46:05 +0200

Hei. Jeg legger til grunn din framstilling og at det er inngått kontrakt. Som en profesjonell forhandler må BMW forhandleren ta sitt ansvar etter avtalen. At de selv ikke har foretatt en tilfredsstillende undersøkelse, kan de ikke belaste kunden. Tar det forbehold om jeg ikke får helt klart for meg på hvilket tidspunkt de 20000 ble trukket fra, men det virker som det er gjort etter at kjøpet var gjennomført ettersom det skulles sendes en faktura. Hilsen KNA-juristen.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar