0

Hvem har ansvaret når ny del på motor havarerer.Kjøpt ny hos BILXTRA.

spurt 2017-04-07 18:47:32 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Jeg kjøpte meg i slutten av 2015 en golf 1.9 tdi 2001 mod som repobjekt.Den hadde da fått mangellapp på EU kontrollen.Jeg kjenner tidligere eier godt og vet at bilen har fått god oppfølging av servise da det er jeg selv som har tatt servisene på bilen.Jeg er bilmekaniker av yrke med ca 25 års fartstid. Bilen hadde en stund før jeg overtok den fått nytt registerrem sett .(reim,løpehjul,strammehjul.vannpumpe.kjøleveske). Da EU manglene var ordnet i 2016 ble bilen tatt i bruk av meg,fungerte fint og var god å kjøre med automatgir. Men under en tur igjennom Eiksundtunnellen på sunmøre ville bilen gå varm,jeg måtte stoppe midt i tunnellen og fikk dermed besøk av politiet som lurte på hva dette var,men det ordnet seg. Når bilen fikk kjølt seg ned så var alt normalt igjen og jeg kjørte hjem. Jeg skiftet da neste dag termostaten på mistanke da den var den eneste slitedelen i kjølesystemet som ikke var ny. Fikk da kjøre en to,tre ukers tid uten problem på normale veier. Så fikk min søster låne bilen etpar uker og hun likte bilen godt og alt virket normalt. Helt til hun tok samme turen gjennom Eiksundtunnellen og på samme sted startet bilen å gå varm. Hun stoppet opp og ringte til meg og lurte hva hun skulle gjøre,jeg geleidet henne etter beste evne og fikk henne hjem. Da turte hun ikke å låne den lenger og jeg startet å nøste opp i hva det kunne vere. Kom da frem til at det måtte vere vannpumpen som hadde havarert etter bare, litt under 4000 km siden ny da det var montert pumpe som fulgte med i reimsettet fra bilxtra.Dette var pumpe med plast impeller. Jeg kjøpte ny pumpe med stålimpeller på bilxtra og gikk igang med å skifte og det var helt korrekt pumpen hadde havarert.Jeg monterte sammen og startet med å lufte kjølesystemet.Fant da ut at det bobler i ekspansjonstanken.(toppakning eller topp er defekt).Pga punktvarmen som oppstår når kjølevannet ikke blir pumpet rundt og fordeler varmen og kjøler motoren ned.Spesielt utsatt med automatgear da kassen har et lite kjøleregister oppå kassen for automatoljen. Jeg gikk da ut ifra at dette ble en selvsagt garantisak ovenfor bilxtra og at de måtte ta den videre med reimsettleverandør. Men det ser her ut til at Bilxtra fraskriver seg alt ansvar og reimsettleverandør vil ikke dekke noe.Kan evt,søke om å få dekt utgiftene som reimsettet kostet men det er alt i følge bilxtra. De vil at verkstedet som monterte settet skal demontere det igjen og sende det inn komplett for å søke. Sluttsummen blir da evt.at jeg sitter igjen med en regning fra bilverksted på demontering og en ubrukelig bil som allerede har kostet meg ca 25000.Og for å få denne bilen opp å gå igjen så vil det koste ytterlige 10 til 20000.Noe den ikke er verdt. Er det ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-04-07 20:09:42 +0100

Importør har vel ansvaret her for deler og følgeskade. Tror det er mange forbrukere som blir avfeid med at det kan bli store kostnader for eier dersom selger/importør ikke tar ansvar og forbruker må dekke alt selv og dermed stopper saken opp og eier tør ikke gå videre med saken pga,kan få store økonomiske konsekvenser. Noe som ofte er fabrikert av selger/importør for nettopp at kunden skal legge saken død. Selv om norsk lov tilsier at selger/importør har ansvar.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger