Bør oljerøret alltid skiftes ved bytte av Turbo?

spurt 2017-03-15 13:49:13 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Jeg kjøpte en bil brukt på Finn som jeg har hatt en god del problemer med. Ung og dum som jeg er har jeg ikke mye erfaringer eller kunnskap med bil, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med problemene mine.

Jeg kjøpte en bil i Januar (Ford Focus 2006 1.6L stasjonsvogn) som har stått stille og ikke vært brukt siden forrige mai. På denne bilen hadde turboen akkurat vært byttet. Under bytte av turboen var ikke oljerøret som leder til turboen vært byttet (som jeg har hørt er viktig).

Etter jeg hadde kjørt denne i et par uker byttet jeg olje på bilen dersom oljen var veldig rar og luktet sot. Bare litt etter det igjen røyk turboen (et par uker).

Jeg leverte den inn til verkstedet som originalt hadde byttet turboen og fikk dem til å fikse problemet. Rett etter dette igjen fikk bilen et "problem med motoren" lys som viste seg til å være at dieselpartikkelfilteret måtte regenereres. (Vet ikke om det er viktig, men kanskje det er det)

Etter noen uker fikk jeg melding fra verkstedet om at de hadde fått tilbakemeldig fra der de hadde kjøpt turboen om at dette ikke var en garantisak. Turboen hadde instabilt / lavt oljetrykk og at motoren hadde blitt for varm. Jeg fikk melding av verkstedet og de foreslo at de kunne betale halveregningen (en regning på over 10 000).

Er det mulig at det er verkstedet som har gjort noe feil her? Føler at siden de foreslår og betale halve regningen bekrefter de medskyld. Kan det være oljerøret som er problemet? Og hvordan vet jeg at dette ikke vil skje med motoren igjen?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett