0

Sliter i valget av ny bruktbil

spurt 2017-02-20 15:04:45 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. har lest mange av svarene dine gjennom årene, men nå tenkte jeg å spørre deg personlig.

Vi er en familie i den situasjonen at vi må ha ny bil til høsten, da barn nummer 3 melder sin ankomst. De andre to barna er da 4 og 8 år. I tillegg har vi en hund, så da begynner plassbehovet å melde seg.

Vi har sett på Kia Carens, Citoren C4 picasso, Ford S-max, Xc90, Pajero osv.

Hadde i utgangspunktet et budsjett på 300-350k, og så for oss nyest mulig bil. Meeen så har vi et ønske om å dra rundt på campingvogn også. I tillegg ønsker ikke kona å gå bort fra 4x4 da vi har x-trail i dag.

Da blir jo kravene: * Plass til 2 voksne, 3 barn og hund * Diesel * Hengervekt helst på 2 tonn * (4x4)

Fornuften i meg sier at vi bør gå for nyest mulig s-max/galaxy på bekostning av 4x4. Min bedre halvdel insisterer på at vi bør satse på Pajero eller Xc 90, og ikke er særlig begeistret for alternativene fra Ford konsernet.

Jeg har og sansen for Pajero, men er litt bekymret for å kjøpe en snart 10 år gammel som har rullet 150-200 tusen km. ("alle" nyere pajero er på grønne skilter) XC 90 gir meg gåsehud mtp mulige store verksted utgifter. S-max/Galaxy med 4x4 er utenfor vårt budsjett.

Hva er dine synspunkter på disse bilene mtp driftsikkerhet, km stand osv?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-05-02 10:21:57 +0200

Vi har 3 Pajeroer i stallen her, så kan komme med vår erfaring: Generell driftsikkerhet er typisk japansk; veldig bra. De er godt sammenskrudd, og tåler flere hundre tusen KM, bare de får det stellet som alle biler må ha. Et par svakheter er det på disse: Rust. De ruster godt både på fyllerør og drivstofftank. Så mye at det absolutt bør holdes under oppsikt, og evt bytte fyllerør hvert f.eks 5.år, det er en billig forsikring. Om dette ikke gjøres, ruster det hull, og vann og skitt kommer inn i drivstoffet. Dette når fram til pumpe og dyser, med astronomiske utgifter som følge. Rust i fremre del av bakre hjulbuer. Her har fabrikanten valgt en svak løsning hvor bakdøren er endel av hjulbuen. Dørens konstruksjon gjør at fukt og skitt hele tiden ligger inntil hjulbuen. Dette er mer kosmetisk, men likevel noe å sjekke. Tett innsug / EGR er som på mange diesler en utfordring også på denne, men noe stort problem er det ikke. Tidvis litt langkjøring, gjerne med litt belastning på motoren (tilhenger) og med litt høye turtall hjelper godt på. Drivstoff-forbedrende midler fra f.eks Tunap og QMI hjelper godt på for å motvirke dette på alle diesler. Det har vært en svakhet med øvre støttebrikke til kamkjedet (som blir utslitt og derved gir stor slakk i kamkjedet), men mener at dette er ordnet permanent på nyere utgaver. Bortsett fra disse tingene er mye fryd og gammen! Den er velkjørende, føles mer som en noe stor personbil enn som en traktor/lastebil. Litt støy er det fra motoren, helst på kald motor, men ellers er det lite støy. Litt etter versjon så er de godt utstyrt, og utstyret som er der er velfungerende. Som familiebil er den en skjult perle. Den er bred i baksetet, og selv om isofix-plasseringene er litt klønete (som på mange andre biler) er det generelt meget god plass i baksetet. I tillegg har du et bakerste sete (6 og 7) som passer fint for barn, men da mister du mye bagasjeromsplass. Greit å ha når en skal kjøre på treningen med ungene i gaten. Med å bare bruke det vanlige baksetet er bagasjeplassen god, vi har både hundebur og feriebagasje med oss uten å lide av noen plassnød. Bakerste seteraden felles ned i gulvet når man ikke trenger det. Setene ellers er gode med det som trengs av justering. Et stort pluss er at det er et bakre ventilasjonsanlegg. Det hjelper godt på humøret til ungene at det er behagelig temperatur også for de. Ungene digger å sitte høyt og med full oversikt ut, mens inn og utstigning for ungene ikke er ideell (beste hadde vel vært skyvedører med større åpning). Både servicekostnader og dekkutgift er noe høyere enn en mer ordinær bil. Forbruket er igrunn ganske hyggelig med rundt literen på hverdagskjøring. På langkjøring gjerne et stykke under, ren bykjøring vil nok gi litt over literen på milen, alt etter hvor travelt en har det. Drivverk og understell/hjuloppheng ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar