0

Dyr sønn i drift ?

spurt 2017-01-22 13:20:56 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Bennt

Jeg er en gutt på 19 som er så heldig og har en snill pappa som lar meg låne familiens 2 biler. Den ene er en 2010 1.6 L 90 HK diesel VW Golf og den andre er en 2012 116 HK diesel Citröen C5.

Så fort jeg fikk lappen skøyt kilometerstanden i været, både meg og pappa forutså nok at dette kom til å skje, men etter at begge bilene har rundet 100KM så har nok fattern sett seg litt lei. Hver gang jeg spør om å låne bilen(e) får jeg høre samme regla om at for hver kilometer jeg kjører så mister han penger Jeg vet at bilen mister verdi jo lenger den går, og jeg har kjørt mye, men skulle man tro fattern skulle han ifølge han seg selv vært konkurs 3 ganger.

Nå har jeg ikke vært hjemme siden jula men sist jeg sjekket hadde golfen gått litt over 120km, og C5'n hadde gått litt over 105km, vil tro at det stiger sakte fremover, ettersom jeg er i Forsvaret og ikke er så mye hjemme lenger.

Så det jeg lurer på er hvordan jeg kan kontre pappa når han tar opp dette med kilometerstand, verditap og penger kastet ut av eksospotta. For som sagt så vet jeg at bilen mister sin verdi ettersom tiden går åpenbart, men jeg tror pappa overdriver en god del, men jeg vet ikke hva jeg skal si imot han (er også redd for at han til slutt sier jeg ikke får låne bil lenger når jeg er hjemme hehe) .

Et eksempel er da 2 kompiser ville gi meg 400kr for å kjøre de en 45 minutterstur, snaue 5 mil. Etter pappa fikk nyss om dette sa han heller at han kunne gi meg 400 kr for det kostet han uansett mer at jeg kjørte denne turen.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-01-22 22:57:20 +0100

Pappen har rett...bil er utrolig dyrt i Norge. Det er politisk bestemt. Om du vil se nærmere på hvordan regnestykket kommer frem, kan du google litt...på bilkostnader...pr år, pr kilometer osv, flere aktører, bla Dine Penger og VG, bringer jevnlig oppdaterte tall for dette. Kostnaden pr kilometer er så høy at du tror det ikke før du får se det...verditapet er en betydelig del av dette....forsikring og variable kostnader kommer i tillegg og gir virkelig pengene bein å gå på, drivstoffutgiftene...som er det du merker mest til...er bare en fjert i den store sammenhengen!

Selvfølgelig er det diskutabelt om tapet virkelig er så høyt når du så alikevel har bilen, og f.ex kjøper en rimelig bruktbil og kjører den til den ramler fra hverandre. Men for din far vil det være helt reelt, og slik du fremstiller det, har du kjørt lenger enn gammern' og mammsen' tilsammen :-) Det merker de både på direkte på pengepungen gjennom driftsbudsjettet og på kilometerstnanden, og vil naturlig nok dempe LITT på dette her!

I ditt sted ville jeg spart opp penger og kjøpt meg en grei bruktbil i god stand. Da får du håndterbare kostnader, og steller du pent med den...dvs tar vare på den og kjører den med fornuft...kan du ha den så lenge du gidder og litt til. Om du beholder den til det er på tide å la den bli spiker, er samlet verditap det du ga for den....Om du selger den etter et år...vil du oppdage at du typisk har et verditap på si 30-50.000 kroner for en bil som har kostet deg 100.000 kroner...om du har kjørt si 50.000 km i løpet av det året. Jeg har selv vært oppe i 70.000 km i året med privatbilene mine, bor på landet osv, og den eneste måten å ha råd til bil på, har vært å kjøpe rimelige biler og kjøre dem lenger enn langt. I tillegg har jeg skrudd mye sjæl....Din far gjør neppe noen av delene....så han har VELDIG rett...og overdriver ikke det grann :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger