0

Hva gjør man ved kjøp av det som skulle vise seg å være bruktimport

spurt 2017-01-18 13:05:51 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Kjøpte en 2012 modell vw tiguan 2.0TDI 4 motion hos forhandler i sommer. Bilen virket bra og kjøpekontrakten ble underskrevet. Da jeg fikk vognkorte så begynte jeg å spekulere da det viste seg at bilen stod registrert i Norge føeste gang i 2014! Det stod ingenting i kjøpekontrakt et dette var en import bil og ble heller ikke opplyst av selger ved kjøpet. Fikk plutselig tilsendt utvidet garanti fra forhandler. Når det begynte å bli kaldt så ble det oppdaget at motoren aldri ble skikkelig varm og det tok ekstremt lang tid å få opp temperatur i kupeen. Man må kjøre ganske mange mil i kuldegrader for å få opp litt temperatur på motor og i bilen. Hadde det blitt skikkelig kulde så tviler jeg på at bilen i det hele tatt blir varm. Har konfrontert forhandler med dette men de sier bare at det er vanlig på biler i europa at det ikke er parkeringsvarmer og det stod heller ikke på utstyrslisten. Men når man kjøper en bil i Norge i dag så regner man med at motoren skal klare å få opp driftstemperatur, spesielt når man regnet med at det var en Norsk bil beregnet for Norske forhold. Hadde jeg vist at bilen var bruktimportert så hadde jeg aldri kjøpt den i det store å det hele!! Er det noe man kan gjøre??

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-01-21 19:19:01 +0100

Hei. Etter min mening skulle forhandleren opplyst deg om at bilen var bruktimportert, noe som for svært mange vil ha betydning for kjøpet. Nettopp slike ting som standard på varme, kan være forskjellig i ulike deler av verden. Du må umiddelbart foreta en skriftlig reklamasjon, om det ikke er gjort. Det er ikke godt å si om du umiddelbart kan heve kjøpet eller om du må holde deg til å kreve bilen justert til norske forhold. Det blir også lagt vekt på at du også selv har en undersøkelsesplikt, forutsatt at du burde eller kunne ha oppdaget forholdet. Om du ikke når fram overfor selger, kan Forbrukerrådet være en mulighet som tvistløser. Du finner mer informasjon og klageskjema på www.forbrukerradet.no eller www.kna.no. Hilsen KNAjuristen.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2017-01-22 21:07:32 +0100

Du har fått en grei fremgangsmåte mhp klage over...

Mhp varmen: dette med dieselvarmer...oftest webasto...som gir deg tilleggsvarme...er vanlgivis ekstrautstyr også i Norge. En TDI har lite spillvarme uansett, derved tar det minst 2-3 mil før olja er varm og derved motoren gjennomvarm slik at du får full effekt fra varmeappratet ved norske vintertemperaturer. Jeg tillater meg å tvile på at det er noen forskjell på biler som selges i det europeiske markedet, og Norge...har hatt et par importerte VAG TDI opp gjennom åra, den ene var sogar spesifisert for Spania, den andre var til og med satt sammen i Spania...begge fungerte helt greit ved norske vintertemperaturer. Men...det tar altså litt tid.

Det du kan gjøre, er å sjekke terosotaten og eventuelt skifte den med en som åpner først ved noe høyere temperatur. Kjølevæsken har høy spesifikk varmekapasitet, og et par par-tre grader gjør stor forskjell. Dette bør forhandler kunne gjøre for deg vederlagsfritt....om du får til en god dialog.

Reodor Felgen metoden er å tre en plast- eller katongplate mellom radioatoren og grillen om vinteren...da blir motoren fortere varm...men det er jo egentlig ikke noen grei løsning. En mer permanent løsning, om du ikke får nok varme med et eventuelt termostatbytte, er selvfølgelig å ettermontere en webasto-varmer. Også der burde forhandleren kunne strekke seg og gi deg en god pris...mesteparten av kostnaden ved ettermontering er, som naturlig er, jobben ved monteringen. Alterantivt et prisavslag på bilen, så kjører du til Sverige og får ettermontert en Webasto der...i og med at jobben er det som koster, bør det være vesentlig billigere på den andre siden av Svinesund. Et par telefoner kan lønne seg...

Med tanke på diskjusjonen, det være seg om du gjør det sjøl. eller med hjelp fra forbrukerrådet, kan du sjekke prisen på en Webasto i Norge...ca 7000 har jeg hørt på en ny bil...rundt 25-30.000 ved ettermontering. I ditt sted ville jeg vel møt forhandler på halvveien og vært fornøyd om jeg fikk varme i bilen....det være seg en annen termostat eller si en Webasto til halv pris.

Andre forskjeller kan det være, men lite sannsynlig. På 90-tallet var det ikke uvanlig at biler spesifisert for syd-eiuropa hadde noe dårligere dimensjonert generator og en regulator med lavere spenningsterskel, men vår andre importbil "made in Spain" i 2002 var identisk med den norske versjonen av samme Volkswagen-bil på alle punkter og vel så det. Om din bil er spesifisert for det tyske markedet, er det sannsynligvis identisk med den norske modellen på alle viktige punkter. Det skal Møller teknisk kunne svare på, ta en telefon...de er vanligvis svært positivt innstilt. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar