Euro 6 - Hvordan tilfredstille krav

spurt 2017-01-14 09:11:58 +0200

anonym bruker

Anonym

Fiat Ducato brukes som basis til utrolig mange bobiler i Europa. I en bobil er det alltid et tema å få ladet batterier.

Vi vet vel alle at Eu nå stiller miljøkrav til produsentene. Biler må tilfredstille Euro 6 standard for å være godkjent for salg i Europa.

Euro 6 beskriver sikkert så mangt, blandt annet utslippsnivåer og energiforbruk. Kravene fra disse Euro klassene er i utgangspunktet så strenge at noen bilprodusenter har sett seg nødt til å jukse med tallene for å tilfredstille kravene.

Et eksempel eller et bevis på at det er alvor kan være at produsentene f.eks. har valgt å slukke baklyktene på dagtid. Baklykter med LED teknologi som kanskje ikke bruker mer strøm (energi) enn at det best kan sammenlignes med det berømte musepisset i havet. (Jeg antar at det er Euro klassene som er bakgrunnen for denne løsningen)

Et annet rykte dukket nylig opp på bordet. Er det tilfelle at bilene (i alle fall noen) demper lading av batterier i motbakker? Dvs at bilens dynamo svekkes når drivstoff forbruket øker? Dette for å holde forbruket nede? På denne måten vil man kanskje holde en jamnere kurve energiforbruk og utslipp.

Dette vil vel meget mulig gi grobunn for nye problemstillinger? Man må nå kjøre lengre distanser for å oppnå samme lading og fylling av batterier, (noe som igjen antagelig ikke er forenelig med lavt drivstofforbruk). Om kjøremønsteret ikke endres (kjøre flere kilometer) vil vel batteriet sakte men sikkert tappe seg ut? Noe som igjen vil ødlegge batteriene før normal levetid er oppnådd.

Har du noe kunnskaper om dette?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett