0

Hva tar seg best ut av Audi a4 eller BMW 5-serie

spurt 2017-01-08 13:59:57 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg er veldig intrisert i biler og har derfor noen spørsmål angående Audi A4 og BMW 5-serie. Jeg har sett mye på Audien og er blitt veldig glad i stasjonsvognen (2010-2014mod), jeg har sett mye på quattro modellene men mange sier at det er så mye feil med disse bilene? Der i bland BMW som jeg også bruker å se på, der har jeg falt litt for både sedan og stasjonsvognen i 5-serie (2011-2013mod). Og her sier mange at den er fryktelig dyr på service? Har du noen fordeler og ulemper av bilene, og er disse gode kandidater til å være min første bil? Takk for svar Mvh Magne

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-01-15 12:26:16 +0200

Det er jo heftige greier som "førstebil" da...ville vellheller valgt noe som var LITT rimeligere både å eie, og ikke minst kjøpe...du får mye mer for penge om du ser i retning av f.ex VW Bora / Jetta eller Skoda Octavia. Kjedelige...men du og du...så mye penger du kan legge på sparegrisen til neste bil :-)

Når det er sagt, BMW er gjennomgående greie...men i ditt sted ville jeg vel tenkt mer i retning av 3-serie om du ikke trenger all plassen som 5-serien gir. Service og vedlikehold hos BM sine merkeverskteder kan helt korrekt være en spennende opplevelse, men det finnes gode tredjepartsverksteder som har spesialisert seg på BMW. De leverer også deler...finnes flere som driver parallelimport av deler til BMW. Ofte er den eneste forskjellen på disse delene og "originaldeler" emballasjen....og ikke minst...prisen....

Dette gjelder selvfølgelig også Audi. Om det er "mye" feil med disse bilene, avhenger av hvem du spør. Unngå for enhver pris å kjøpe ungdomskjørte biler eller biler med flere eiere, "chiptuna" biler skal du også styrear. Kjøper du en "entusiastbil" som er passet på, gjerne vien seriøs forhandler der du sjekker tilstandrapport og historikk, får du som regel det du betaler for. Resten avhegner av deg selv: kjør ofrnuftig, unngå å belaste motoren før olja er gjennomvarm, og sørg for at du ALDRI kjører over intervallene for service etc...spesielt oljeskift/filterbytte er kritisk. "Longlifeolje er noe bullshit...jeg skifter ved maks 20.000...uansett. Jeg foretrekker diesel, men moderne bensinmotrer begynner å komme etter. HVa du velger, blir mer en smakssak...med et unntak: kjører du mye langkjøring, er diesel kongen på haugen. Unngå ellers alt som har med utprøving av hvor mye bilen "tåler"....jeg har gjennomgående kjørt mine biler rundt 500.000 før de har blitt spiker eller gått videre til neste lykkelige eier.lenge siden jeg logga 1,5 millioner kilometer. På flere tiår har jeg ikke skiftet mange hjullager eller clutcher...heller ikke drivledd...kan faktisk telle på en hånd hvor mange slike duppeditter jeg har skiftet....totalt. Mens andre klarer å rive drivleddene tvert av den første uka og skifter clutch oftere enn jeg bytter sko :-)

Poneget er...for pengepungens og din egen sikkerhets kyld: kjør pent...pass på bilen og den passer på deg! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar