0

Ny bruktbil VAG, 3-serie eller C-klasse, ny elbil (Ampera-e) eller beholde den gamle

spurt 2016-12-29 01:32:40 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Vi vurderer og kjøpe oss ny bil nå mot våren. Jeg har lenge sett på en BWM 3-serie 2008 modell, kanksje 07 stasjonsvogn. Dette er en virkelig fin bil, med lave drivstoffutgifter og forsikringa er heller ikke så gal. Dessuten er 3-serien god å kjøre, morsom å kjøre, også er det en BMW. Jeg har tenkt på en ala den her: http://m.finn.no/car/used/ad.html?fin... eller denne her: http://m.finn.no/car/used/ad.html?fin...

Leser at du er en veldig tilhenger av VAG, og det intrykket jeg har er at dette er gode biler, så jeg har leita opp noen Passater og Octaviaer, samt Mercedes C-klasse, da jeg har hatt god erfaring med Mercedes tidligere.

Jeg merker med en gang at Passat ikke gir samme følelsen som BMWen, men den virker minst like fornuftig. Sikkert like billig å kjøre og forsikre osv, samt sikkert mer gunstig verkstedkostnader.

Jeg har kun kjørt Passat en gang tidligere, og det var GTE for moroskyld. Inntrykket jeg hadde av den var at det var ok bil, men den var tung og ikke helt meg. men veldig grei. Dette er selvsagt en helt annen bil, men den gir jo sikkert noe inntrykk av hva en Passat står for.

Jeg har kanskje 8 tommeltotter, så det er ikke mye jeg gjør selv på bilen, utenom spylervæske, vindusviskere og lyspærer (men det kan jeg sikkert ikke gjøre lengre selv heller).

Octavia fant jeg fordi det er et alternativ og den virker grei. Har funnet noen taxi-kjørte og andre langkjørte, og jeg har igjen lest fra deg at dette kan være gode kupp så lenge historikken er i orden, og at den er mye langkjørt og gjerne bare hatt en sjåfør.

Bilene jeg har funnet er feks disse Passatene: http://m.finn.no/car/used/ad.html?fin... - denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?fin... - eller denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?fin... - fordelen her ser jeg, er at det er nyere bil og nybilgaranti igjen.

Det samme gjelder feks denne Skodaen: http://m.finn.no/car/used/ad.html?fin... eller denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?fin...

I tillegg er det feks Mercedes, feks denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?fin...

Jeg har en Mazda 3 2006-mod i dag som har gått 215000 km. Den er godt brukt, begynner å ruste litt og har ikke så mye verdi igjen. Den går i hvert fall bra, er pålitelig, billig å forsikre, og jeg klarer å holde bensinforbruket på rundt 0,65. Ulempen her er at det er bensin vs diesel på de andre. Her vil jeg jo spare en del penge på diesel, enn så lenge, da jeg kjører mye langkjøring og har kanskje 25000-30000km i året.

Siste alternativ er å bestille ampera-e, og bruke elbil, da den har god rekkevidde og lavere driftskostnader. Jeg har også mulighet til noe gratis lading på jobb.

Angående Mazdaen ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2017-01-03 00:16:36 +0100

En Passat eller Octavia gir deg vesentlig mer bil for pengene enn de øvrige alternativene. Med mye langkøring er diesel fortsatt kongen på haugen, men vær klar over at 1,6 TDI er nokså arm, du blir sterk i høyre arm og venstre fot om du kjøper en bil med manuell kasse. DSG øker komforten vesentlig. Et alternativ er 2.0 TDI, denne finnes i flere versjoner, bla som 110 hk BMT. Da får du mer moment, samtidig som du får lavere pris enn for f.ex TDI 140 hk. Men generelt: det er mange Passat i markedet, du får utrolig mye bil for en grei pris. Vær imidlertid nøye med å sjekke verkstedshistorikk....og vær spesielt ops på at oljeskift/filterbytte er fulgt opp....ditto med registerreimskifte. Sjekk også hjuloppheng, og se etter rust...enkelte biler kan ha rust i lakkerte deler i understellet. Dette ser du....noe stort problem er det sjelden.Dieselmotorene er eksepsjonelt økonomiske, og det er hipp som happ som du har manuell eller DSG, du kan kjøre hele dagen uten å gire :-) Bensinversjonene er på ingen måte dårlige, men også her er de små motorene arme....DSG er en stor fordel.

Skoda Octavia er en svært god bil, vær imidlertid klar over generasjonskiftet rundt 2013. Den nye versjonen er en vesentlig oppgradert bil, med de konsekvenser dette har for prisen på forgjengeren. Om du tør å være utradisjonell, er både Roomster og Jeti gode biler....som gir mye bil for pengene.

Ny Opel Ampera_E med en rekkevidde på si 400 km en sommerdag med sola i ryggen? Tja...du kan kjøpe mye god bil for det du må betale for en ny Opel av denne sorten. Med inntil 30.000 km i året vil jeg tippe at du har noen mil til jobben. Kontra en dieselbil med effektiv rekkevidde på si rundt 1500 km blir det en vesentlig større utfordring mhp logistikken. At du kan lade "gratis" på jobben har liten betydning, du er på jobben i 8 timer...med en 10 A kurs er det begrenset hvor mye strøm du får "tanka". Om du bor i grisgrendte strøk, må du basere deg på en egen hjemmelader med separat sikringskurs...å lade på en hvilken som helst stikkkontakt i garasjen er ikke spesielt holdbart i lengden.

Du har flere alternativer, fodelen med en nyere bil er økt sikkerhet. Har selv kjørt Passat i mange år, min Passat B5 rulla 485.000 km uten nevneverdige problemer og hadde rulla en halv mille til om ikke en tufs hadde smadra bilen med meg inni. Men det var en sikker bil...det skal VAG ha! Fordleen med VAG er at det er greie biler som kan serves på et tredjepartsverksted, og det finnes et hav av rimelige tredjepartsdeler....bildeler.no er den mest kjente aktøren i Norge. Biler med høy kjørelengde er i utgangspunktet problemfritt, det er gjennomgående pendlerbiler eller taxier, men NB, man bør sjekke dem grudig før kjøp...bruk gjerne noen hundrelapper på en tilstandsrapport ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2016-12-29 01:32:40 +0100

Sett: 139 ganger

Sist oppdatert: Jan 03 '17

Antall visninger