0

dekkvalg Vinter

spurt 2016-12-18 14:01:33 +0100

anonym bruker

Anonym

Har org.225/60/16. Skal kjøpe nye vinterdekk med pigg. Er det lønnsomt og gå ned til 215.

Vennlig hilsen Per Arne

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-12-22 15:54:00 +0100

Det du oppnår med å gå ned en dimensjon, er større marktrykk. Ved snø og slaps vil en bil med brede dekk "flyte", mens en dekk med smalere dekk trenger mer "ned" i underlaget.....jeg tenker alltid på det som en form for vannplaning...der bilen går til vilket håll som helst når du flyter oppå snøen. Du har en relativt tung bil i utgangspunktet, men har du mye snø, mye slaps der du kjører, kan en dimensjon ned være verdt å prøve. På is er det mange som hevder at du har mer "grep" med større flate. Det er ingen ubetinget sannhet, og med piggdekk defineres grepet i stor grad av piggene...ikke av dekkflaten. Med din bil vil det neppe være noen avgjørende forskjell...du vil muligens kunne oppleve at bilen slipper noe raskere med 225 enn 215...men valg av dekkleverandør vil være av større betydning.

Du bør uansett ha i bakhodet, er at 225/60/16 meget vel kan være en langt mer kurrant dimensjon, som selges i større volum, og derav har en vesentlig gunstigere pris. Du er formodentlig også klar over at om du vil ha best mulig dekk for noridske vinterveier, er utvalget begrenset: du har Continental, som utmerker seg ved å være gode allround-dekk, og Nokian Hakkepallita, som skiller seg klart ut som det beste...uansett hvor mange snøstjerner det måtte være på værmeldinga.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar