Brukt BMW 320d xDrive GT - kilometerstand

spurt 2016-12-12 14:23:41 +0100

Hei Benny,

Jeg er førstegangskjøper av bil og kommer til å kjøre ca 8-12000 km i året, primært langkjøring i helgene. Jeg ser etter en bruktbil som har tatt relativt mye av verdifallet, men som fremdeles er ganske ny (typisk 2014-2015 modell). Jeg ønsker et mest mulig problemfritt bilhold og ser for meg å eie bilen i +/- 5 år. Når jeg kikker på bruktbiler, kommer jeg ofte over en del "overkjørte" tidligere firmabiler som typisk ar gått en del mer enn normal kilometerstand for alderen.

Basert på din erfaring, hvordan prises slike biler i markedet sammenlignet med tilsvarende biler med "normal" kilometerstand (dvs. får man stort nok avslag i pris til å rettferdiggjøre en lenger kilometerstand)? Etter hva jeg har lest, må man normalt påregne en økning i (forventede) reparasjons- og vedlikeholdskostnader når bilen nærmer seg 100 000 km, men jeg renger med at dette i stor grad avhenger av tidligere eiers bilhold. Dersom man kommer over en tidligere firmabil som stort sett har blitt brukt til langkjøring med én person i bilen, er det vel mindre grunn til å henge seg opp i kilometerstanden? Dessuten vil jo bilen ha mer eller mindre normal kilometerstand etter min eiertid ettersom jeg kommer til å kjøre mindre enn snittet.

Hva mener du er de viktigste vurderingsmomentene når man vurderer en "overkjørt" bil mot en mer eller mindre tilsvarende bil som har "normal" kilometerstand? eksempelvis en 2014-modell som har gått 90 000 km mot en tilsvarende 2014-modell som har gått 50 000 km?

Mvh. Fredrik

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett