0

Nå bil til en familie på 5

spurt 2016-12-07 11:05:47 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Håper du kan gi meg et godt råd. I dag har jeg en Ford S-MAX 2006 - 2.0. TDCI. Den har gått 170 000 km og nå benynner bilen å bli dyr. Jeg har kostet på den 70 000 siste året (ny clutch, kondensator varmeapparat, bremser, m.m). Bilen er veldig praktisk og flott størrelse med 3 (små) barn (6, 7 og 10 år). Men nå er jeg redd for hvilke andre store utgifter som lurer rundt hjørnet.

Jeg synes altså at den nå er blitt for dyr i drift og jeg tenker i retning av noe mer driftssikkert. Jeg vil ikke betale for mye for bil. Maks 250 000. Jeg har sett på Toyota Avensis. Der får man 2012 modeller for ca denne prisen som har gått ca 30 - 50 000 km. Er det en bil det er smart å satse på i min situasjon ? Hva bør jeg evt være oppmerksom på med denne modellen?

Jeg tenkte både å selge og kjøpe via forhandler. Er det lurt eller ville du råde meg til å selge bilen selv?

Håper du kan svare meg raskt :-)

Mvh Emil

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-12-08 19:52:46 +0200

Nå er jo ikke bilen din engang innkjørt....i ditt sted ville jeg sett på totalen for de åra du har hatt bilen, da kan du gjøre deg opp en mening om hvor lenge f.ex clutch og bremser holder før neste skifte. Er dette "første runde", har du ikke rare utgiftene pr år, eller for den sakens skyld, pr 100.000 km. Om det ikke er rust av betydning på bilen, burde du kunne påregne si 150-200.000 km uten nevneverdige problemer. Å bytte slitasjedeler, er som å bytte legoklosser...å sveise rust er en helt annen greie.

Dernest bør du se på hvor mye du får igjen for bilen. Med en bil som er rundt 10 år, har mange forhandlere en tendens til å gi deg et skambud, de vil rett og slett helst slippe å få inn biler som er eldre enn 5 år. Å selge privat, gir noe høyere uttelling, men det er litt mer bry...og du bør ALLTID ha en god kontrakt og sørge for at eventuelle mulige feil og mangler er dekket...det være seg med runde formuleringer som i korthet sier at bile ner gått så og så langt....eller f.ex ved å spandere på en tilstandsrapport og vise til den. Å selge en velholdt S-Max burde ikke by på store problemer, men du skal ikke se bort fra at du like godt kan kjøre den i 5 år til sjæl...og komme godt ut av det i kostnader pr år.

Ellers ville jeg helt klart sjekka hos Ford først og fremst...nyere Ford er definitivt ikke dårlige biler, selv om forhandlernettet kan være noe opp og ned. Om du har en fast forbindelse, som du kjenner, vet du jo hva du går til. Hva Toyota angår, vil du jo lett få en plassutfordring da....der vil f.ex nye Skoda Kodiaq være et bedre alternativ. Men det var dette med den fine Forden din da :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-12-21 11:48:22 +0200

Tusen takk for godt og utfyllende svar. Jeg er fremdeles i tenkeboksen i forhold til hva jeg skal gjøre. S-MAXen er suveren i forhold til plass og det teller mye i det daglige. Jeg er vell egentlig ute etter ett forutsigbart bilhold hvor det ikke plutselig kommer en utgift på flere tiltall tusen. Det sagt så kan jeg jo prøve å spare litt hver måned som jeg ellers ville brukt på å nedbetale billån og bruke denne bufferen når utgiftene kommer. Bil er jo dyrt uansett.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar