0

Statsbudsjettet - Bilpakken - Biodiesel

spurt 2016-12-07 00:36:07 +0200

updated 2016-12-07 00:37:16 +0200

Hei Benny. Har akkurat bestilt en ny bil. Bor landlig og kjører 30.000 i året. Etter råd med bilforhandler og mine egne ønsker valgt jeg diesel. I statsbudsjettet er det to ting jeg lurer veldig på knyttet opp mot diesel og alt hysteriet rundt dette.

  1. Det blir vistnok et avgiftskutt på min bil over nyttår. Avgiftkutt på en motortype regjeringen helst ser seg kvitt med inne 2030. Hm - det virker ikke logisk på meg. Og seltt ikke gjennomførbart ser en hva som rører seg av dieselbiler og tyngre kjøretøyer i vårt landstrakte land. Hvordan ser du denne utviklingen og vil et valg av dieselbil idag være helt dødfødt?

  2. Regjeringen ønkser økt bruk av biodiesel. Den kan brukes som rent brennstoff eller som tilsetning i bensin og diesel. Tror den kan ligge på max 7% biodiesel i diesel i dag. De ønsker økt bruk av biodiesel - men dette kan vel ikke gjøres kun ved å øke megden av tilsetning i dagens drivstoff uten at bilbransjen er med å sette grensevedier, utvikle teknikk og sikre både produsenter av biler, drivsoff og oss forbrukere mot et ras med tvister og ertatningsaker, dyre reparasjoner pga uegnet drivstoff? Hvordan tror du de nye kravene vil bli og hvordan løses de - og vil vi få et problemfritt dieselhold også i fremtiden?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-12-14 12:49:15 +0200

Hei du! Bor du landlig og kjører så mye som 30.000 km per år, er diesel det eneste fornuftige mener nå jeg. Slik sett har du gjort riktig valg.

1. Grunnen til at avgiftene forandrer seg er flere. Både at man har kuttet i hk-avgiften samtidig som både vektkomponenten og CO2-komponenten er justert. Dette i sum bidrar til at nesten alle biler får en avgiftsendring. Noen dyrere, noen billiger, noen med små endringer og noen med store endringer. Og ikke nødvendigvis logiske. Ett eksempel er at en Volvo XC90 T8 blir 100.000 billigere, mens den langt mer miljøvennlige Toyota RAV4 hybrid blir 15.000 kroner dyrere.

2. Her er det snakk om max 7 -8 % ja. Jeg hørte på radioen at noen (var det MDG? - fikk ikke helt med meg, jeg stod på kjøkkenet og laget middag...) ønsket 20 %! Det er nok ønsketenking. De færreste bilfabrikanter godtar mer enn 7-8% for at garantien skal gjelde. Som du selv er inne på, dette blir omfattende greier. Så jeg har vondt for å tro at noen klarer, eller vil, for den saks skyld, å rokke ved det når det får tenkt seg litt om sjekket litt grundigere hva det faktisk innebærer av utfordringer i forhold til hva det gir av gevinst. Hva skulle forresten vitsen ved å lage særnorske regler her hjelpe? Vi står for 0,13 - ikke prosent - men PROMILLE av det totale CO2-utslippet med vår biltrafikk. Det er omtrent det samme som en fjert i verdensrommet...

Lykke til med ny bil!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-12-18 11:39:05 +0200

Takker for svaret. Hyggelig lesning. Noe annet som er rart i disse diesel-fientlige tider. Det ser ut til at en Octavia 2.0 TDi 184 hk 4x4 kan bli en avgiftvinner i 2017. Den var sikkert priset veldig høyt i 2016 - og får således en lettelse på ca 17.000,- i 2017. Jaja - forstå det den som vil....

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-12-22 16:01:14 +0200

Gratulerer med et klokt valg, også jeg valgte diesel...etter å ha kjørt diesel i mer enn 25 år finnes det ikke alternativer....selv om vi bare kjører rundt 35.000 i året nå...har vært oppe i det dobbelte....

Mhp biodiesel ville jeg ikke bekymret meg veldig....ut over å være noe mer påpasselig med å skifte dieselfilter i tråd med anbefalte intervaller. I Norge lever vi jo i steinalderen mhp såvel biodiesel som etanol og gassdrift...verden rundt oss har kjørt fra oss bokstavelig talt på full gass! Finnes pumper i flere land med ren biodiiesel, derfor sjekka jeg med VAG med min FORRIGE bil: en Passat B5 110 hk TDI...den hadde et motornummer som hørte med til de som var godkjent for 100 % biodiesel.

I dag er det litt verre...høyere trykk i innsprøytingen er i stor grad årsaken til dette. Men jeg er rimelig sikker på at VAG har dette under kontroll...og at det vil løse seg underveis. En helt annen ting er at norske politikere vingler som fulle fantekjerringer, de er ikke engang enig med seg selv fra dag til dag! Det kan vi ikke gjøre stort med...men vi kan kose oss med dieselbilene våre :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar