0

Forbud mot dieselbil

spurt 2016-12-05 16:54:44 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Jeg har et kjapt spørsmål. i 2010 da Stoltenberg-regjeringen satt med makten i Norge, da oppfordret de mennesker til å kjøpe en dieselbil. Nå i dag viser det seg at det mest sannsynlig ikke var så lønnsomt. Byrådet skal innføre forbud mot å kjøre dieselbil på spesielle dager med høyt utslipp. Kan vi mennesker som kjøpte en dieselbil i 2010 få en form for erstatning? For da viste det seg at det var lønnsomt, men i dag skal vi bli "straffet" fordi vi gjorde det som regjeringen oppfordret oss å gjøre?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-12-08 18:15:01 +0100

Erstatning får du neppe...og en juridisk prosess, det være seg enkeltsølsmål, eller gruppesøksmål mot Den Norske Stat, har en ikke ubetydelig prosessrisiko. Sagt på godt norsk: sansynligheten for å tape, og sitte igjen med både egne og motpartens saksomkostninger, er i klasse med russisk rulett med pistol.

Om vi skal være realistiske, er det jo ingen overraskelse at politikerne tilsynelatende vingler som fulle fantekjerringer. Det man i gjør, er å finne nye "syndebukker", slik at man i første runde kunne øke avgiftsinvået for bensinbiler på en subtil måte, "for miljøets skyld". I neste omgang snur man på flisa, og gir bla i årets statsbudsjett det norske folk en netto avgiftsøkning på 360. Som vi ser, kaksebilene går noen hundre tusen ned...dem er det ikke mange som kjøper...mens bilene som Ola og Kari Hvermannsen kjøper, ligger enten pari-pari eller har en ren avgiftsøkning på 10-15-20.000, Dette er nøye utregnet på kammerset, man skal ha inn så og så mye penger...og som før, byrdene legges på "folk flest".

Samtidig ser vi at bompengene bare øker og øker, til helt absurde nivåer. Til dags dato har vi vel fått et sted mellom 1/4 og 1/3 av det antallet kilometer motorvei klasse A som ble vedtatt tidlig på 60-tallet, det eneste stedet i Europa som har lavere gjennomsnittsfart på veinettet er Malta. Likevel, vi betaler mer pr kilometer for å kjøre på krøtterstier enn det koster å kjøre på privat finaninserte motorveier i EU. Forskjellen er at i EU er det krav om valgfrihet: skal det være lov å kreve inn bompenger, må det være en alternativ vei! Den skal være SKILTET......TYDELIG....Som vi alle vet, i Norge forsøker myndighetene med alle midler å blokkere muligheten for å kjøre "alternativ vei".....sånn er det blitt!

Du får trøste deg med at dieselbilen din fremdeles er kongen på haugen ved langkjøring, og om du tar vare på den, med f.ex jevnlig understellsbehandling, kommer den til å holde i både 10 og 20 år til. Da sparer du i realiteten overgangskostnaden...dvs den massive "registreringsavgiften" du må ut med om du kjøper ny bil...jo lenger du eier bilen, jo mer sparer du :-) Og la hele veien til banken :-) Jeg har fulgt den strategien et helt liv: alle mine biler er kjørt 4-500.000 før jeg bytter dem ut. Så lenge man tar vare på bilene sine, går det aldeles utmerket! Vel koster det litt....bla å skfte "longlife-olje" ved 20.000 km istedetfor 30.000 er et smart grep...men du får mye olje for de 2-300.000 du betaler i avgift på en ny bil!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2016-12-05 16:54:44 +0100

Sett: 15 ganger

Sist oppdatert: Dec 08 '16

Antall visninger