Jeg ville tenkt i retning av sensorfeil eller lavt oljetrykk. I sistnevnte tilfelle vil mange male fanden på veggen og tenke "oljepumpe"eller tette oljekanaler, men jeg har opplevd noe lignende på min kjære Lada for mange år siden: jeg kjøpte "feil" oljefilter, dvs et filter som hadde mindre diameter enn det orignale. Derved rant all olja tilbake i sumpa når bilen sto en stund. På kald motor vil normalt oljetrykket være relativt høyt, og Lada hadde både oljelampe og oljetrykkmåler. Når jeg så at oljetrykkmåleren lå helt i bånn samtidig med at oljelampa blinka, var det lett å legge sammen en og en og se at det som skjedde, var at det tok en stund for oljepumpa å både fylle opp filteret, og få nok trøkk oppover i blokka, der sensoren befinner seg. Det var så enkelt som å bytte ut oljefilteret med et som hadde "rett" utforming.
Om det er dette som er problemet med din Polo, er slett ikke sikkert, men jeg ville tatt et ord med en sebiormekaniker med lang erfaring fra tilsvarende motorer.