0

Spørsmål om bremser

spurt 2016-11-18 20:30:34 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny ! Har i disse dager hatt min 11 mod A3 1,4 TFSI inne på 60.000 service. Da bilen var ferdig på service ble jeg ringt opp og de opplyste om at det var problemer med bremsene bak, at kaliperene hang. Ble anbefalt å bytte både klosser og skiver. Når alt var demontert fant de ut at også kaliperene var røket slik at disse måtte byttes også. Noe som resulterte i at det ble et ganske dyrt verkstedsopphold sammen med servicen. Spørsmålet mitt er så enkelt som, er det ikke meningen at kaliperene skal holde mer enn 60.000km ? er de også å regne som en slitedel som må byttes sammen med resten av bremsene ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-11-19 20:30:32 +0100

Først og fremst....nei, calipere er noralt sett ikke en "slitedel", jeg har selv kjørt en VAG med originale calipere i behold på tre av hjulene etter 485.000 km. Den fjerde ble byttet etter drøye 400'. Når det sagt, det er ikke noen fasit for hvor lenge en caliper skal holde. Det som tar rotta på dem er veisalt og et kjøremønster der bremsene normalt sett ikke blir brukt nok til å hindre at de "setter" seg. Spesielt bak er dette et problem, som du sikkert vet ligger en stor del av bremsekraften foran. Noen sverger til at det å foreta en håndfull kraftige oppbremsinger i lav hastighet kan avhjelpe problemet.

Den som skrur litt sjæl, eller har et godt tredjepartsverksted i nabolaget, kan overhale caliperne. Spesielt komplisert er det ikke, men det krever nøyaktighet og nok verktøy til å løsne bolter som ofte sitter noe inn i granskauen. Derfor...erfaring...erfaring...og atter erfaring. Litt tid tar det også, derfor er det ikke lønnsomt ved et merkeversksted. Alt i alt fremstår det for meg som om ditt verksted har opptrådt korrekt og ryddig, men du har nok vært litt tilbakeholden med å stille dem spørsmål i ettertid. Det må du gjerne gjøre, det er derfor du bruker et merkeverksted: de er der for din skyld, og ser det som en del av jobben.

En overhalingen kan være så enkel som en delvis demontering og pusse / smøre inn bevegelige deler med kobberfett, eller du kan skifte pakninger mv... Uansett, da holder det en stund. Du kan selvfølgelig også kjøpe nye calipere rimelig fra f.ex bildeler.no, og derved spare et par tusen kroner pr caliper. Men igjen...samme forutsetninger som over...erfaring og verktøy. Skal et tredjeparverskted gjøre jobben, avklar om de godtar at du tar med deg delene på forhånd. Vær også klar over at de ofte kan skaffe deg gode deler til en grei pris via egne leverandører.

At man selvfølgelig kan ha mye glede av merkeverkstedene, er korrekt, men det kan være formålstjenlig å følge litt med på f.ex bremsene bak sjæl, og ta et besøk hos f.ex et tredjepartsverksted utenom servicene for å smøre opp caliperne når de setter seg....det sparer du fort vekk noen tusen på, i tillegg har du til enhver tid bremser som fungerer. For min del tar jeg konsekvent en sjekk av hjuloppheng og bremser to ganger i året, når jeg legger om dekkene høst og vår. En annen ting jeg gjør, er at jeg med jevne mellomrom går rundt bilen når jeg har kjørt noen kilometer og sjekker for varmgang på felgene. Om felgene bak er varme...og skivene formelig gløder....er det en indikasjon på hengende bremser :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar