0

Kruskontroll og pålagt oppdatering av software

spurt 2016-11-18 16:59:17 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg kjøpte en Volvo xc60 2016 modell ny i juli 2015. Etter kort tid fikk jeg beskjed fra salgsfirma at jeg måtte oppgradere softwaren i bilen da dieselmåleren viste feil. (Tanken var tom før dieselmåleren viste tom) Dette ble foretatt, men da viste dieselmåleren at jeg hadd enda mer diesel på tanken? La de inn software med feil? Så kom det brev om at jeg igjen måtte oppdatere softwaren da det på noen modeller hadde en feil som forårsaket at motoren stanset og så startet igjen under kjøring. Nytt besøk på verksted og ny software. Resultatet denne gangen ble at nå fikk min bil rykking og motorstans under kjøring og rykking ved girskifte. Samtidig oppdaget jeg at kruskontrollen nå virket helt annerledes. Da bilen var ny og med originalt innlagt software og jeg la inn fart på 50 km holdt bilen 50 km på flat veg, Den holdt også 50 km i oppoverbakke og gikk ca 3 km over farten i unnabakke før den begynte å bremse ned farten til 50.Det samme ved 80 km. avvik 0 - 0 - 3 km Etter oppdatering av softwaren går nå bilen 8 km over innlagt fart før den slakker sakte ned. Den holder nå ca 4 km under innlagt fart i oppoverbakke og motoren drar tungt. Etter lang tid kan så bilen gire ned med et rykk og så øker den farten sakte opp til innlagt hastighet. Dette skjer ved hver opp og nedoverbakke selv om innlagt hastighet er urørt. Ny kontakt med firma som da oppdager at bilen trenger en masse ny software. Dette blir lagt inn og noen av feilene forsvinner men kruskontrollen er fortsatt feil og hyppig girskifte er der fortsatt. Ny klage til firma, men denne ganger får jeg beskjed om at kruskontrollen kan og vil de ikke gjøre noe med da det er meg som sjåfør som skal overholde trafikkreglene med fart og kjøring. De sier at de er klar over at kruskontrollen virket riktig tidligere men nå har alle Volvoene denne feilen. Dette må jeg bare godta dog om den virket OK da bilen var ny og at de har forårsaket feilen ved oppdatering av software.De vil heller ikke komme med opplysninger om hva Volvo mener om saken. Er dette riktig? Skal det være slik? Kruskontrollen er helt ubrukelig i dag. Er det andre som har samme problemet eller er det kun min Volvo XC60?

Mvh Misfornøyd

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-11-19 21:00:14 +0100

Nei, det skal ikke være sånn.....selv om man nok kan ha en viss forståelse for at bilens software i stor grad nok oppdateres i en batch....man skal ikke implementere nye feil ved en oppgradering. Dessverre er det ikke første gang det være seg Volvo Norge eller et merkeverskted oppviser uheldig kundeoppfølging. I ditt sted ville jeg tatt kontakt med en kompetent Volvo-forhandler i Sverige, og fremlagt problemet. Du har tross alt en garanti som gjelder i hele Europa...normalt sett er det ikke et problem å få adekvat oppfølging i andre land. Vær klar over at Volvo med stor sannsynlighet følger samme rutiner som alle andre seriøse laverandører: ved softwareoppgradering sender man ut en teknisk bulletin. En seriøs forhandler i Sverige vil raskt kunne hjelpe deg med å finne ut hvilken revisjon av softwaren som er lagt inn i akkurat din bil....dette skal fremgå av verkstedshistorikken....og kunne sjekke opp mot disse bulletinene hvorvidt ditt problem er en feil som kan ha sammenheng med en oppgradering...her kan vi vel nesten si "nedgradering". Dette er så alvorlig at det bør finnes en løsning. Du kan avklare mye på mail og telefon, ellers ville jeg ikke nølt med å tatt turen over for å løse problemet. Tar du en service samtidig, skal du ikke se bort fra at du sparer inn hele turen. Takker ellers for interessante opplysninger som tilsier at Volvo-eiere skal være ekstra oppmerksomme ved "oppgraderinger" !

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger