0

Servicehefte finnes ikke lenger på MB

spurt 2016-11-17 18:16:51 +0100

anonym bruker

Anonym

Det skrives stadig at en må sjekke servicehefte ved kjøp av brukt bil. Når jeg kjøpte ny bil kunne jeg ikke finne serviceheftet og spurte da forhandleren av Mercedes hvor det var. Fikk til svar at det var slutt på å bruke servicehefte med stempel og signatur. Det lagres nå på data i MB-systemet sa de. Utilgjengelig for andre enn merkeforhandler. Er dette blitt vanlig hos flere merker? Jeg liker ikke å ha fysisk servicehefte.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-11-19 22:15:49 +0100

Mulig jeg er noe ondsinnet, men for meg fremstår det som om det er flere enn Mercedes som gjennom de siste årene helt bevisst gjør det vanskeligere for fremtidige bruktbilkunder både å innhente bilens historikk og verifisere faktisk kjørelengde. Når dette skjer samtidig med at man til dags dato ikke viser vilje til å implementere så mye som et minimum av sikkerhet for å hindre uaotorisert tilbakestilling av speedometerstanden, er det i beste fall en uheldig utvikling.

For VAG sin del finnes ennå en form for servicehefte, men det er kraftig forenklet...man kan ikke som tidligere verifisere hva som faktisk er gjort, med et raskt blikk i serviceheftet. Dette bil også langt på vei gå igjen i forhandlernes historikk...man viser kun til en for utenforstående intetsigende serviceprosedyre. Det beste serviceheftet jeg har sett, var det som ble levert med hine tiders SSSR-biler. Med bilen fikk man en solid verkstedshåndbok, med sprengskisser og detaljert forklaring på service og vedlikehold, i serviceheftet var dette gjentatt punkt for punkt....sånn skal det være!

Min subjektive oppfatning er at den "løsningen" vi ser i dag, der serviceheftet som dokumentasjon blir mer og mer forringet, er uheldig- Både i forhold til eier, som plutselig er prisgitt forhandlers forgodtbefinnende i en eventuell diskusjon omkring dokumentasjon og garanti, men også i forhold til fremtidig videresalg og nye eiere av bilen. Vi er tilbake i en tid der det er fornuftig å kreve fullstendige kvitteringer og ta vare på dem, for egen del og til den dagen bilen skal gå videre til ny eier. Ellers er jeg blant dem som foretrekker å passe på sjæl, og gi bilen både hyppigere ettersyn og oljeskift mv enn det "serviceheftet" tilsier. Serviceheftet slik det fremstår i dag, har slik jeg ser det, mindre og mindre verdi. men i ytterste konskevens kan det altså være den eneste håndfaste dokumentasjonen du har.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2016-11-22 11:39:27 +0100

Ford har samme løsning: digitalt servicehefte. Men som eier av bilen har du krav på å få vite hver eneste opplysning om bilen i systemene, så hvis personen som selger bilen ikke har giddet å skrive det ut hadde jeg gått til neste bil på listen din.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2017-12-30 17:58:51 +0100

Digitalt servicehefte er vel langt bedre med tanke på forfalskning ! Jeg har kjøpt to brukte Mercedes de siste årene og fikk med utskrift av alle servicer og annet vedlikehold som var gjort med bilden. Langt bedre og mer detaljert enn bare en signert og muligens forfalsket gammeldags servicehefte.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger