Heisann!
Interessant spørsmål. Det første året er definitivt det verste med tanke på verditap. Og de tre første årene taper biler seg mye. Deretter flater det ut en god del de neste årene - selv om det er store individuelle forskjeller fra bilmodell til bilmodell.
Jeg vil allikevel si at etter fem år, så er de fleste biler over den største prisnedgangen. Da løper også nybilgarantien på de fleste bilemerker ut - og veldig mange velger å bytte ut bilen da, for å kjøpe ny / nyere bil med garanti. Folk er villige til å betale mye for den tryggheten en garanti gir. Da skjer det noe med bilprisene.
Dette kan også snus litt på hodet. Folk velger heller å betale prisen på avskrivingen i forhold til å ta risikoen på uforutsette utgifter som kan dukke opp. Slik som turbohavarier, defekt dynamo, slitt hjuloppheng, defekte dieseldyser osv. osv... Det er i det hele tatt mye som kan gå galt med gamle biler som da ofte har gått ett stykke også.
På den annen side. Om man velger et merke som er kjent for god driftsikkerhet og som er godt fulgt opp med servicer og som er både pen og godt vedlikeholdt - og sjekker den nøye før kjøp, så kan man absolutt gjøre gode kjøp på disse bilene som er utenfor garanti perioden.
De kan fortsatt by ett noenlunde forutsigbart bilhold og tjene sine eiere trofast i mange, mange år fortsatt. Man kan rett og slett gjøre svært gode kjøp!