0

Sommerbil for barnefamilie

spurt 2016-11-07 12:36:10 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny.

Jeg har alltid vært ekstremt opptatt av bil og det som følger med. Vi er en familie på fire og jeg har alltid prioritert ganske fornuftig i bilverdenen, men neste år fyller jeg tredve og håper å oppfylle drømmen om å ha en dedikert sommer/kosebil, gjerne veteran. Jeg er relativt handy og kan fikse mye selv, samt at jeg har to gutter jeg håper å "krøke" tidlig, så nlitt mekking ser jeg fram til. Jeg håper allikevel å unngå store prosjekter som massiv rustsveising og motorbytter.

Kan du hjelpe meg med tips kurante biler? Tenker på alt fra 60 talls boble til Audi 80 cabriolet og lignende, men tenker at det må finnes noen skjulte skatter der ute? Budsjettet for innkjøp kan ligge på 50-70.000.

Mvh Erik

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2016-11-11 17:36:55 +0100

Det du bør tenke nøye gjennom, er om du skal kjøpe et restaueringsobjekt, eller en "ferdig" bil. Det siste er det mest fornuftige, da kan du bruke penger og tid på å gjøre den enda bedre. Om du har mest glede av å skru sjæl (og bruke penger og tid på å finne deler mv) er det første både morsomt og lærerikt :-)

Min store favoritt er jo VW Boble, den er enklere å skru på enn en moped, samtidig er det enkelt å finne deler, det er rimelige deler, og bilen har tonnevis av sjarme. En gammel luftkjøt boble er jo den "ekte", men du finner jo faktisk også rehabiliteringsbiler av den første NEW BEETLE nå. Den kom i 1999, og er en utrolig sjarmerende bil, med potensiale for å bli en klassiker i fremtiden. Morsom å kjøre, grei å skru på om du har fabrikkhåndbok, i tillegg går den faktisk ganske bra. Da har du også en god bil å drive kjøreopplæring med når den tid kommer.

Andre biler som kan være kjekke, er Lada, både NIVA og den gamle firkant-Ladaen. Der bør du satse på å finne et bra eksemplar, med minst mulig rust. Har selv kjørt 1,3 millioner kilometer med 3 Lada og en Moskwitch, spesielt sistnevnte gir ekte veteranfølelse. Men Lada er enklere å få tak i :-) Deler finnes ennå hos de som overtok etter Konela, ellers ble bilene produsert til etter 2010, om du kjenner noen som snakker russisk er det kurrant å bestille deler fra russiske forhandlere. VOLGA er også et alternativ, vi har selv en nær 40 år gammel Volga stående i en garasje i øst. Unike biler, greie å jobbe med, lett å få deler.

Bare fantasien setter grenser, men min subjektive oppfatning er at man bør holde seg til biler som gir mer glede enn ergrelse. Du skal ta med gutta ut i garasjen og smile både før og etter, ikke bryte sammen i krampegråt i frustrasjon over at f.ex topplokket på en engelsk bil vrir seg hver gang du er ute på tur :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger